מי ינהיג את הציבור הסרוג בעיר?

בניגוד לכל המאמצים וההשתדלויות, סופו של יום, מחנה הכיפות הסרוגות יוצא למערכת הבחירות הקרובה לא מאוחד. מה שפעם היה ברור וידוע לכל, שיש רק מפלגה דתית לאומית אחת, הפעם, יש פילוג, או בשפה יותר עדינה אין אחדות.

הולנדר וגבאי
הולנדר וגבאי
המפלגה הדתית הלאומית שהייתה לשון מאזניים בכל מערכות הבחירות המקומיות, האם היא עומדת להיעלם מהאופק? המפד"ל שהייתה חברה כמעט בכל הקואליציות שהוקמו כאן, או לפחות מאז שכותב שורות אלה מסקר את מערכת הבחירות. המפד"ל, בשמה זה, ישבה והחזיקה בתפקידים מרכזיים בקואליציות עם הליכוד, עם העבודה ואפילו כאשר כיהן כאן משה אבוטבול כראש עיר מטעם ש"ס חבר לקואליציה נציג מטעם הבית היהודי (השם החדש של המפד"ל).
במערכת הבחירות 2023 יש ציונות דתית, ויש הבית שלנו, שהרחיקה לכת מהשורשים ולא מזכירה בכלל את צביונה הדתי בשמה. כי הבית שלנו, לא בהכרח הוא ביתם, באופן היחיד, של חובשי הכיפות הסרוגות. האם הפיצול הצפוי בקולות המחנה הסרוג, יכול לגרום לאבדנם המוחלט של שתי הרשימות המתמודדות? אופציה מאוד ריאלית, במיוחד כאשר ממול עומדת רשימה נוספת, עיר מאוחדת הקוראת לכלל המצביעים בעיר, חרדים, דת"לי, וחילוניים להצביע לה.

המפד"ל שבימיה הזוהרים החזיקה כאן בתיק החינוך, התיק הכי חשוב והכי עשיר גם מבחינת כוח אדם והשפעה על התפתחות העיר, שכן בימים ההם הממונה, סגן ראש העיר היה גם מ"מ, גם מחזיק החינוך וגם ממונה על התרבות. שותפו שימש גם בתפקיד ציבורי כיו"ר המועצה הדתית, בית לכוח פוליטי משפיע.

התשובה כמובן נעוצה בשינויים הארציים שהשליכו גם על בית שמש. לפני 15 שנים שונה שמה של המפד"ל להבית היהודי. נפתלי בנט, שכבש בסערה את ראשותה לפני כ-10 שנים, כיוון למשוך אליה גם זרמים קרובים למסורת, אפילו שאינם מזוהים עם הציונות הדתית, אילת שקד היתה שם לסמן את הדרך החדשה. אח"כ התגלגל לימינה והימין החדש וסופו של יום פירוק של חזונם של יצחק רפאל, יוסף בורג וכו'. היום קיימים שאריות בלבד תחת הכותרת הפוליטית מאז, ויש מחנה שני, שאומרים עליו יותר קיצוני, בשם הציונות הדתית- של בצלאל סמוטריץ.

המחלוקות מהמישור הארצי לא פסחו על בית שמש. נזכיר כי שני מנהיגי המפלגות הדתיות המקומיות יוצאי הבית היהודי, גם נתי גבאי בשם הציונות הדתית, וגם רינה הולנדר ראש הבית שלנו. פעם היו חברים וגם היום, לא תשמעו מילים רעות מצד אחד על חברו. שני הצדדים יספרו לנו על מאמצים קדחתניים לחבור אולם בסופו של דבר עקב 'אי הסכמות' נותרו בעינן הצגת המועמדות למועצת העיר.

היכן אי ההסכמות? הצדדים הסכימו לעשות ריצ'רץ, כלומר גבאי ראשון, הולנדר שניה, וכך הלאה. מנדלסון (חב"ד) שלישי - עו"ד נחמני. לא בזה הייתה הבעיה. הויכוח בין הצדדים היה באשר לרעיון היפרדות לאחר הבחירות . הולנדר לא הסכימה בשום פנים ואופן להישאר תחת הציונות הדתית. למשל, אם המפלגה המחוברת תשיג 3 מנדטים, צפי ריאלי, אזי היא (הולנדר) תפרוש ותחליט על אופן התנהלותה באופן עצמאי. על זה לא הסכים גבאי וגם נציגיו טענו במו"מ: "מי שרוצה אחדות, אחדות היא לכל הזמן, אין פיצולים אחרי הבחירות".

אגב אם שכחתם, מכתבה של עו"ד וולף מרשימת הבית שלנו למזכ"ל הציונות הדתית יהודה ולד לא נענה בכתב והוצע לה בואטסאפ להמשיך לנהל מו"מ לאחדות עם הנציגות המקומית. מו"מ שלא צלח.

תוצאות אי החיבור מן הסתם יהיו חתומות על גביהם של ראשי שתי הרשימות. בשיח שהתנהל עד לרגע האחרון איחלו הצדדים הצלחה. כמה זה באמת מהלב? נחכה לראות כיצד המערכה הזו תתפתח.

מה צפוי לנו? הקול הדתי הלאומי אם בכלל מכוון להצביע לפי שייכות פוליטית עלול להתפצל הפעם, מה שיגרום לבזבוז קולות (עודפים ואם בכלל יגיעו לחלוקת מנדט ראשון).

נכון לעכשיו: הציונות הדתית היא המפלגה היחידה שחברה לעליזה בלוך, שמצביעיה יתבקשו להצביע לבלוך. מה ואיך תמליץ הולנדר למצביעיה לעשות, לא ברור? בפניה ניצבות כל האפשרויות. מה תעדיף? הקשרים שלה עם בלוך ידועים, הולנדר ביקרה קשות ואף יצאה נגד התנהלות בלוך בתקשורת וטענה שבלוך 'קימצה' לה בתקציביה. אבוטבול כאפשרות שניה- הולנדר מוכרת כמבקרת קשה להתנהלות אבוטבול ולא תרצה לראותו שב לכסא ראש העיר, זאת למרות שאבוטבול הצהיר כי הדלתות אצלו פתוחות בפני כל נציגי המפלגות כולל רינה הולנדר. האם אנחנו צפויים לשמוע על תמיכה בשמואל גרינברג מועמד דגל? הולנדר מיהרה להכחיש כוונה כזו שתועדה בצילום מפורסם ברשתות המקומיות. סיכום: הולנדר כנראה טרם החליטה על כוונותיה והיא כולה מרוכזת באיסוף מצביעים לרשימתה, מלאכה לא פשוטה כלל בעיר מפולגת ומשוסעת כמו שלנו בה מתמודדים 11 רשימות על כ-70 אלף קולות בוחרים.

בכל מקרה, מערכת הבחירות הקרובה תחדד אולי זהויות, כוונות ורצונות לעתיד. בידי גבאי והולנדר ההכרעה על גורל המחנה הדתי הלאומי בעיר, האם יכול זה להשתקם ולחזור לימיו הראשונים כמוביל וכמשפיע על המשך דילול האוכלוסיה הציונית, בשונה מהדתית הלאומית שדווקא גדלה כאן בעיר אבל ללא הנהגה מאוחדת.

נושאים: המפדל, הכיפות הסרוגות, דתלים, רינה הולנדר, נתי גבאי
הולנדר וגבאי
הולנדר וגבאי
הולנדר וגבאי
הולנדר וגבאי
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: