לזכור בכל יום בכל שעה את כל הנופלים

מילות שיר מולחנות הופכות למצבה לכבודם של נופלים. מה אצלנו? תמונות לוחמים מתקפלות מיד בסיום הטכס ומאופסנות אי שם בירכתי המחסן. הגיע הזמן לעצב מחדש את הזיכרון.

סלעי יזכור צילום: פרטי
סלעי יזכור צילום: פרטי

השיר 'יותר מזה אנחנו לא צריכים' המבוצע בידי שלמה ארצי נכתב לזכרו של טוראי אליעזר ("לשקה") גרונדלנד ז"ל. סיפר כותבו אבי קורן: "כתבתי את השיר בשנת 1970. ב־6 ביוני 1967 נפל בקרב על ירושלים חבר גרעין נח"ל שלי, טוראי אליעזר גרונדלנד שכינויו היה 'לשקה'. היינו בתקופת המילואים הראשונה שלנו. ההיכרות בינינו החלה כבר בשומר הצעיר. הלכנו יחד לנח"ל, והמספרים האישיים שלנו היו עוקבים. היינו מאלה ששרו את כל השירים וידעו את כל המילים של השלאגרים של התקופה. לשקה היה החבר הראשון שלי שנפל, וזה הלך איתי כל הזמן והיה לי נורא קשה עם זה"

השיר בוצע לראשונה לפני 51 שנה, לחן: שמואל אימברמן

באותו ריאיון למעריב און ליין סיפר אבי קורן על חבר נפש נוסף בשם יוסקה. לו הקדיש שורות נוספות באותו השיר, ויוסקה זה לא ידע שהשיר בכלל נכתב עליו.

"חבר נפש נוסף שלי עד היום הוא יוסי ריין (יוסקה). למדנו יחד בתיכון, ואני זוכר שבתמונת המחזור שלנו נורא נבהלתי כשראיתי את התמונה שלו. הוא שאל אותי: 'מה אתה מבוהל כל כך?' אמרתי לו: 'התמונה שלך נראית כמו של אחד שנפל במילוי תפקידו'. צחקנו על זה כל הזמן. יוסקה ואני עשינו יחד טירונות בנח"ל והוא פנה לקצונה. בזמן מלחמת ההתשה הוא היה קצין ונכנסתי לחרדה איומה שיקרה לו משהו. עם פטירתו של לשקה ועם הדאגה העצומה ליוסקה הלכתי בלב. באותה תקופה עבדתי עם הבמאי שמואל אימברמן על סדרת קליפים ללהקות הצבאיות לערוץ הראשון. הצילומים נערכו באולפני 'רול', והייתי מגיע כדי לראות את מה ששמואל צילם כי כתבתי את קטעי הקישור".

"'כבר יבשו עינינו מדמעות, ופינו כבר נותר אילם בלי קול. מה עוד נבקש, אמור מה עוד? כמעט ביקשנו לנו את הכל', נכתב על לשקה. 'את הגשם תן רק בעתו, ובאביב פזר לנו פרחים, ותן שיחזור שוב לביתו, יותר מזה אנחנו לא צריכים', נכתב על יוסקה.

זו רק דוגמא אחת מיני רבות לשירים שהפכו ל'מצבה' מצויה בכל יום, בכל בימה ובכל שעה, שמחה כאבלה.

עיריית בית שמש מציגה מידי שנה במבואה לאנדרטה, על שורת סלעים מוגבהים, את תמונות הזיכרון של כל חללי בית שמש ז"ל. כבוד וזיכרון עצום. המצג הזה למעשה מוצג רק בליל הטכס עצמו, וחבל. צריך למצוא את הדרך להותיר את האתר הזה 'פעיל' בכל ימות השנה.

כמו שמילות השיר של אנחנו לא צריכים מהדהדות בכל ימות השנה, בימים של שמחה כמו בימים של תוגה, חייבים למצוא את הדרך לעצב מחדש את הסביבה ולהותירה פתוחה לפני הקהל כולל תמונות הגיבורים. הם אינם גיבורים לשעה. יותר מזה אנחנו לא צריכים, אקטואלי יותר מתמיד.

נושאים: זיכרון, נופלים, בית שמש, יותר מזה אנחנו לא צריכים
סלעי יזכור צילום: פרטי
סלעי יזכור צילום: פרטי
סלעי יזכור צילום: פרטי
סלעי יזכור צילום: פרטי
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: