חגיגה נרגשת רחוקה מלהיות מושלמת

אחרי 70 שנה, אחרי 8 ראשי ערים, עליזה בלוך חנכה אתמול את היכל התרבות העירוני. ובלילה בו חנכו את ההיכל כבר מדברים על הפרוייקט הבא: בריכה שחיה עירונית. לא בית העירייה שהיה הבטחת בחירות, אלא בריכת שחייה.

חנוכת ההיכל גזירת הסרט
חנוכת ההיכל גזירת הסרט

יש היכל תרבות לבית שמש. כן בשעה טובה יש לבית שמש מה שיש להרבה ישובים ומועצות אזוריות לפני הרבה שנים, בית שמש בחלוף 70 שנה הגיעה להיכל תרבות ראוי לשמו. כבר לא צריך לנסוע לכפר מנחם, לקיבוץ צרעה, לתיאטרון ירושלים, לחאן הירושלמי, הבימה או בית לסינג. אנחנו עכשיו על מפת התרבות ואמנים ירצו לבוא לכאן. כי יש לנו היכל, היכל פיס לתרבות. איך השיב קובי אפללו להערה מהקהל: תבקשו, אנחנו לא נתנגד לבוא לכאן. לכל אמן בישראל ולכל סופר או בימאי, נוספה בימה להעלות עליה את כתביו ושיריו, ומי לא ישמח ויתרגש להגיע גם לבית שמש. עכשיו יש במה רחבה, שוב ציטוט מפי אפללו, "הקלידן לא ייפול ממנה", שהרי הופעה היא פרנסה לכל.

עליזה בלוך חנכה אתמול את היכל התרבות. אין המלאכה נקראת אלא על שם גומרה. עליזה בלוך גמרה את העבודה והיא זכאית לכל התופינים שיבואו בעקבות ההיכל. לא תעזור שום החרמה של אף אדם, כדי להעיב על מה שהיה אתמול. בית שמש זוכה להיכל תרבות אחרי 8 ראשי עיר ומועצה, מנוימן ועד אבוטבול, בלוך (התשיעית) היא החונכת הרשמית של היכל התרבות בבית שמש. שנת 2021. היסטוריה.

ולפני שנכנס לעובי הקורה בחנוכת המפעל החשוב הזה, נזכיר משהו שאולי נעלם מאזני הנוכחים. בלוך דיברה על השלב הבא בהתפתחות העיר, " בשבוע שעבר (רק בשבוע שעבר?!!! למה כל כך מאוחר?) כשהיה ברור שהפרויקט הושלם התחלנו לדבר על הפרויקט הבא – הבריכה העירונית". רגע, הפרוייקט הבא הוא לא בית העירייה? בית שמש זקוקה לבית עירייה הרבה יותר מאשר לבריכת שחיה. אפשר את שניהם, אבל מכיוון שהעירייה שלנו אינה מסוגלת להרים שני פרויקטים במקביל, נסתפק בבית עירייה. בזה יהיה חיסכון גדול לקופה העירונית, ממנו ניתן לבנות בעתיד את הבריכה העירונית.

וחזרה להיכל, אז למי מיועד ההיכל? היה צריך להגיע אתמול לחנוכת ההיכל כדי לשמוע ולהבין למי מיועד ההיכל. את מי ישרת ההיכל. אז אומרים לנו כמו שיש היכל בבית הכנסת, היכל ספורט, עכשיו יש היכל תרבות. להבדיל בין מה שמצוי בהיכל בבית הכנסת לבין מה שיעלה כאן על בימת ההיכל. ודברים בשם אומרם: " המילה "היכל" מבטאת את התפיסה שלנו כאן בעיר בית שמש . המילה "היכל" מבטאת את תפיסת הגם וגם ולא את תפיסת האו או. בבית שמש לא צריך לבחור בין קדמה למסורת, אצלנו זה גם וגם." דברי עליזה בלוך. והרמז ברור. ההיכל ישרת גם את הקהילות החרדיות. מירי שלם (המנהלת המבורכת) תעבוד עם יומן פתוח לרשום בקשות לכל חסידות וחסידות, לכל קהילה וקהילה, לכל זרם וזרם, או שפשוט תמנה לידה עוד מינוי הזוי של חרדי למלא את הפונקציה הזו. חוששני שיחסרו ימים בלוח השנה לספק את כל הרצונות והמאוויים.

ולמי מיועד ההיכל? אומרת עליזה בלוך בנאום ארוך: " בשמחה עצומה ובחיל ורעדה אנו נכנסים הערב להיכל פיס לתרבות בית שמש. מקום שדרכו ניקח אחריות על התרבות המקומית והייחודית שלנו ומקום שממנו בו נוביל גם עשייה חינוכית האומרת שיש מקום לכל עולמות התרבות.". הצהרת כוונות מצויינת.

זהו, עכשיו האחריות בידינו. התקדמנו משהו.

אתמול נחנך ההיכל, הבאים התכבדו בסרטים על ידיהם vip, כאומר אנשים מקורבים, חשובים, פרוטקציונרים.

יש בהיכל כ- 500 מקומות, 120 מהם היו ריקים, לפחות 120, חברי האופוזיציה לא הגיעו וכיסאותיהם נותרו שוממים לא כדי להציג אוזלת יד להשיג מעוניינים, אלא יותר, כך יופגן חסרונם. ואכן הוא בלט. שתי שורות בקדמת האולם, כאשר עליהם הכיתוב 'שמור' נותרו מיותמים. חסרונם בלט לא רק בכיסאותיהם הריקים, אלא גם במה שנאמר על הבימה, יותר נכון לא נאמר. לא הוזכרו המילים אופוזיציה וקואליציה, בית שמש כביכול היא עיר אחת, לא עיר של כולם. וכשחונכים היכל תרבות ומדברים על העשייה החינוכית, היכן היה ישעיהו ארנרייך, הממונה על החינוך. וכשחוגגים חנוכת מבנה בהשקעה של עשרות מיליונים- היכן הם חברי מועצת העיר? שלושה בלבד הגיעו!!! איציק אלמליח, אלישיב גוטמן וישראל מנדלסון. שלושה מתוך 21 ?!!! ונעדרה גם סגנית ראש העיר עו"ד רינה הולנדר. הגיע הזמן שתחליט הגברת הנכבדה, היא נציגת ציבור ומקבלת שכר מהציבור, וחייבת להגיע לאירועי ציבור של העירייה, או שהיא כפופה לחברי האופוזיציה? החלטה נדרשת, או כאן או שם.

וגם פנים פוליטיות חסרו, למשל חברי מועצת עיר שקיבלו את ההחלטה לאשר הקמת היכל התרבות. מונטג- אייכה? אחד נראה בשטח, (מוטי כהן) . אחד מהם מאיר בלעיש אישר שהוזמן ולא הגיע בשל אירוע פרטי.

מראש נתנצל, אי אפשר להזמין את כל תושבי בית שמש, שהרי גם איצטדיון לא יספיק. ובכל זאת היו חסרים לי בהיכל כמה פנים יפות. בימי דניאל וקנין נהגו להביא את הקשישים לצופף נוכחות, הפעם 'שכחו' אותם. 'שכחו' אולי גם את הדיירים בהוסטל היחיד בעיר. 'שכחו' אולי את 'מפרנסי' העיר, בעלי המפעלים ומנהליהם, וגם את יו"ר המועצה האזורית מטה יהודה 'שכחו'. מי שרואה את בית שמש כבירת האיזור חייב לשתף הנהגה אזורית. ההיכל אמור לשרת גם אותם- נדמה לי. כן 'שכחו' עוד הרבה אוכלוסיות חשובות בעיר, למשל, נציגי קהילת יהודי אתיופיה, למשל נציגי העולים מחבר העמים. טעם מר. שכחו את מפעל הביטחון הגדול ביותר (המכללה לשוטרים).

והזכירו אתמול הרבה מאוד אנשים, שתרמו, כל אחד לפי מקצועו ותפקידו לבניית ההיכל. אחד מגיע לו מעל כולם, שלום אדרי, יו"ר סיעת הליכוד המצוי באבל ובחרם על הקואליציה של בלוך. שאלה: למען ההיסטוריה, לא היה ראוי להזכיר את האיש שאישר בחתימת ידו את הריסת ביה"ס שדה יהושע על שרידיו הוקם היכל התרבות, הכוונה לדני צרפתי, מהנדס העיר במשך עשרות שנים. ומזכירים את החיים, בודאי וכל שכן את המתים, אחד מעל כולם, המנכ"ל לשעבר מתי חותה ז"ל בהחלט ראוי היה להיות מוזכר. אם הזכירו צוות הספסלים האחוריים בודאי לא נכון לשכוח את הקדמיים.. סגן ראש העיר ומ"מ משה שיטרית לא הוזכר אפילו בידי המנהלת מירי שלם שהזכירה חצי עיר אבל את מקבלה לתפקיד 'שכחה'. בלילה שכזה לא דורכים על מוקשים.

ואם חונכים היכל תרבות, בעיר מסורתית, בעיר דתית, חסרה דמות דתית, סמכות רבנית. אין לנו רב משלנו ואנחנו נסמכים על מ"מ, אבל יש רב שמכבד בימות בימי השואה, באזכרות, לא ראוי היה שיקבע את המזוזה? וגם איך שכחו להזמין ולחייב נציגות משרד השיכון. הרי הם 'התורמים' העיקריים לבניית ההיכל. (מפעל הפיס 'תרם' 21 מיליון ש"ח מתוך הערכה סכום של כ-50 עד 52 מיליון ₪ עלות הבניה)

וכן היה משהו אחר יפה מאוד, לשכת ראש העיר הזמינה נוער מתנדב. היו ממד"א, (בלטו במדיהם) והיו מארגוני נוער אחרים, ציינו בפני.

סיכום: היתה חגיגה מרגשת בודאי, בכלל להיפגש בימי הקורונה, ובחנוכת היכל חדש וגם ליהנות מהופעה של אמן אורח (קובי אלפבאום אפללו איש מעלות) מרמזת על הציפיה הגדולה שגם מהיכל כזה יצמח דור חדש ולאמנות העברית בארצנו. בהצלחה.

מצאת טעות בכתבה תקן אותנו.

נושאים: היכל הפיס העירוני, עליזה בלוך, משה אבוטבול, שלום אדרי, חנוכה
חנוכת ההיכל גזירת הסרט
חנוכת ההיכל גזירת הסרט
חנוכת ההיכל גזירת הסרט
חנוכת ההיכל גזירת הסרט
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: