השבת מים לנחלים

ביום עיון שהתקיים לאחרונה על ידי החברה להגנת הטבע, דנו במצב זרימת המים בנחלים והנה כמה מהנקודות שהוצגו בו. בסיס לתכנית עבודה לשיפוי מי נחל שורק. קדימה למען הטבע

נחל שורק
נחל שורק

בשנים האחרונות אנו רואים כי זרימת המים בנחלי ישראל נחלשת, מדוע זה קורה ומה ניתן לעשות כדי להחזיר את המים לנחלים?

לשם מה כדאי או חשוב שנחזיר מים לנחלי ישראל? נקדים ונאמר כי רוב הנחלים הם נחלי אכזב שגם בעבר זרמו בהם מים רק בחלק מחודשי השנה. זרימה של מים בנחלים מעשירה את מי התהום, מאפשרת מגוון מינים של צומח ובע"ח לאורך הנחל ובתוכו ומאפשרת לנו מקומות של נופש ותיירות.

ביום עיון שהתקיים לאחרונה על ידי החברה להגנת הטבע, דנו במצב זרימת המים בנחלים והנה כמה מהנקודות שהוצגו בו.

בשנים האחרונות יש יותר שנות בצורת, כלומר תקופות יובש ארוכות יותר שבהן מספר ימים ללא גשם במהלך עונת הגשמים רב ולכן יש פחות מים בנחלים כמו כן ישנם יותר אירועי שיטפון, שבהם הגשם שיורד נשטף במהירות ונעלם לאחר זמן קצר. תופעה זו גם מפחיתה את זרימת המים בנחלים.

סיבה נוספת לכך שאין מים בנחלים היא שגופים שונים ממשלתיים ופרטיים משתמשים במי מעיינות שנמצאים ליד או לאורך נחלים לשימושים חקלאיים או אחרים ולא מאפשרים למים לזרום בנחל.

מה אם כך ניתן לעשות כדי להשיב את המים לנחלים? צריך לשחרר מעיינות לטבע כלומר להפסיק לקחת את מי המעיינות בצינורות לשימושים אחרים. אפשר גם להזרים מים ממקורות אחרים כמו מים מטוהרים או מותפלים לנחלים.

ישנן שיטות נוספות , מקצועיות, כמו שיקום מפלסים באקוויפר ושיטת מעלה מורד (בה לוקחים את המים רק במורד הנחל וכך יש למים מופע לאורך הנחל), שגורמים ברשות המים, בחל"ט וברשות הטבע והגנים ממליצים לנקוט בהן כדי להחזיר את המים לנחלים.

אבל הדבר הראשון שצריך להתקיים הוא מדיניות שימוש במים הרואה צורך בכך שמים יזרמו בנחלי הארץ.

באזור שלנו – בית שמש מטה יהודה, זורמים מים בנחל שורק כול השנה, בעיקר מים מטוהרים ממכון טיהור השפכים של ירושלים. בימים אלה נכתבת תכנית שיקום לנחל. התכנית כוללת תכניות פיסיות לשיקום גדות הנחל, יצירת שבילי גישה ונגישות טובה יותר, תכנית להזרמת מים בנחל ותכניות לתשתיות לפנאי ונופש כולל תכנית חינוכית. כולנו מקווים שתכנית זו תצא לפועל בשנים הקרובות.

לפיתוח מושכל של נחל שורק החוצה את אזורנו תהיה תרומה רבה לאיכות חיינו !

נחל באר שבע כדוגמא, פארק באר שבע שהוקם מסביב לאגם מים מטוהרים יכול להוות דוגמא מצויינת לתכנית ומה לעשות במי השפכים של ירושלים.

נושאים: רשות הטבע, נחל שורק, מים, תיירות
נחל שורק
נחל שורק
נחל שורק
נחל שורק
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: