האם המשבר הקואליציוני עלול להביא להדחת בלוך?

בית שמש רחוקה מהדחת ראש עירייה מכהנת, ואולם המציאות היא שהעיר מתקשה להתנהל למרות הניסיונות להציג מציאות אחרת. בינתיים גוש הריפוי שומר על מרחק ומאיים להעצים את המשבר.

עליזה בלוך
עליזה בלוך

חלפו להם יותר מחודשיים מאז פרץ המשבר בתוך הקואליציה אחריו נטלה ראש העירייה את סמכויותיהם של סגניה שיטרית וגולדברג. האחרון אף עתר לבית המשפט בדרישה להשיב לו סמכויותיו כיו"ר ועדת תכנון משנה לתכנון ובניה. עתירה המצפה לקביעת מועד לדיון.

בינתיים קיים נתק בין הצדדים, למרות הצהרות כביכול על שיחות מאחורי הקלעים בין בכיר באחת הסיעות הגדולות עם ראש העיר על כוונה להיכנס מחדש לקואליציה.

מצד שני יש מי ש'מאיים' בהעצמת המשבר.

לאן יכול להגיע המשבר הזה?

מה אומר החוק על מצב כזה בו נניח יביאו חברי גוש הריפוי או המופרשים מהקואליציה הצעת הדחה כפי שנעשה בחיפה. הצעת הדחה פירושה להדיח את עליזה בלוך מתפקידה כראש רשות. האם זה בכלל אפשרי?

בדקנו מה אומר החוק לאפשרות הדחת ראש עיר מכהן אשר נבחר בבחירות דמוקרטיות וזכה לאמון הבוחר.

ראש רשות נבחר לתקופה של חמש שנים. החוק קובע מספר דרכים חדילת כהונתו, אם מרצונו ואם בעל כורחו גם לפני תום חמש שנים.

  1. כמובן התפטרות מרצון. זה לא נראה באופק, בלוך אומרת שהיא באה לשנות ולהשפיע לקדנציה הנוכחית בתקווה שמעשיה יביאו אותה לקדנציה שנייה.
  2. פקיעת כהונה והשעיה מחמת קלון. אם ראש רשות עובר עבירות פליליות ובית המשפט גזר עליו דינו יושעה ראש בהרשות מכהונתו.
  3. העברה מטעמי בריאות. מצב בריאותו של ראש הרשות אינו תקין, רשאי שר הפנים להפעיל את שיקול דעתו כמובן לאחר שנתן אפשרות לאותו ראש רשות להסביר את מצבו.
  4. התנהגות שאינה הולמת. מועצת הרשות מצאה שראש הרשות מתנהג באופן שאינו הולם את מעמדו ועל כן אינו ראוי לדעתה לכהן כראש רשות. היא רשאית להעבירו מתפקידו. וגם זה ברוב של 3/4 מחברי מועצת העיר. לפחות 15/16 חברי מועצה שיתמכו.

אין בכל אלה כדי להדיח את בלוך מתפקידה אבל יש עוד סעיף שאולי אולי הוא נותן תקווה לחברי/יוצרי המשבר. מינוי ועדה קרואה. בהיעדר תקציב עירייה, וזכרו תקציב העירייה טרם אושר במשרד הפנים, קיים סיכוי טוב מאוד שהוא יוחזר למליאה ואז גוש הריפוי יתקע את התקציב וימנע צמצומו או יקצץ בו בהסכמה, עלולה בלוך למצוא עצמה ללא תקציב מאושר במליאה ואז...

הכדור מתגלגל לידיו של שר הפנים אשר יידרש לסוגיה וינסה למצוא פתרון יזום או לחלופין יפעל להקמת וועדה ממונה.

האם אנחנו בכיוון הזה? הדרך אמנם עוד ארוכה ובכל זאת כל יום שחולף הוא לרעת העיר גם אם שכר העובדים משולם במועד, וגם אם העירייה מתפקדת כביכול, עדיין כאשר אין מועצה מנהלת יש ליקוי גדול שאסור שיהיה.

נושאים: עליזה בלוך, בית שמש, גוש הריפוי, קואליציה, אופוזיציה
עליזה בלוך
עליזה בלוך
עליזה בלוך
עליזה בלוך
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: