בית שמש במקום ה-40 במדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות לשנת 2017

מדד השקיפות מראה שיפור ברוב הרשויות. בית שמש שדורגה בשנה שעברה במקום ה-31 ירדה למקום 40 מתחת לטייבה, לרהט ונתיבות . עד אנה נגיע?

אתר העירייה
אתר העירייה

מדד השקיפות לשנת 2017 מצביע על שיפור השקיפות באתרי 75 הערים שנמדדו. הממוצע הארצי הוא 74.16% הגבוה ביותר מאז הושק המדד לפני עשר שנים. עם זאת, ובשונה מהמרכיבים האחרים, המידע החשוב בדבר השימוש בכספי ציבור, עדיין אינו גלוי לעין באופן מספיק וכנדרש.

ממצאי המדד נקבעו באופן אובייקטיבי על בסיס המידע שכל אחת מן הערים בחרה להציג באתר אותו היא מעמידה לרשות הציבור וכלל 57 קריטריונים בהם: חשיפת תקציב הרשות, חוזים, מכרזי תשתיות ורכש, מכרזי כוח אדם, מידע הנוגע לחברות עירוניות, דיווח על אלמנטים סביבתיים, וכיוצ"ב. הקריטריונים מבוססים בחלקם על דרישות חוק חופש המידע, ובחלקם על סטנדרטים של שקיפות והנגשת מידע לציבור. סטנדרטים אלה הם למעלה מהדרישה שבחוק ונדרשים בכ - 100 ממדינות העולם, במסגרת פעילות עמותת שקיפות בינ"ל, אשר עמותת שקיפות ישראל היא חלק ממנה.

אתר עיריית בית שמש עמד ב-47% בלבד מהקריטריונים שנקבעו והעירייה דורגה במקום ה-40 לצד אופקים. במדד 2016 עמד האתר ב-46% מהקריטריונים והעיר דורגה במקום ה-31. מה שהיה גרוע נהנה עוד יותר גרוע והדרדרנו אפילו מתחת לרהט. מוכר לכם? שדרות לפנינו ברבה מקום 26, נתיבות 24, כפר יונה 21, טייבה 19, עכו- 5, מגדל העמק-1 כמו חולון כפר סבא וחדרה.

המדד נכתב על ידי מנכ"לית שבי"ל יפעת זמיר, מנהלת המדד ד"ר גלית אבידר והסטודנטים מתכנית צוערים לשלטון המקומי באונ' בן גוריון ובאונ' חיפה. הוא יוצג בדיון מיוחד שיתקיים ביום שני (27.11.2017) בוועדה ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור בראשות ח"כ סתיו שפיר.

שקיפות בינ"ל-ישראל נוסדה בשנת 1998 ע"י פרופ' דוב יזרעאלי וכיום עומדת בראשה נשיאת בית הדין לעבודה לשעבר השופטת (בדימוס) נילי ארד. העמותה פועלת להגברת מודעות ציבורית לנושאי שקיפות ויושרה במספר מישורים ובהם עידוד ארגוני ממשל, רשויות וגופים עסקים לאימוץ נורמות של שקיפות, יושרה ואחריות, לרבות באמצעות פיתוח ושילוב תכניות להטמעת תכניות אפקטיביות של שקיפות ויושרה; יישום וביצוע פרויקטים בשיתוף עם International Transparent ארגון השקיפות הבינלאומי ושלוחותיו במדינות העולם, במטרה ליצור כלים לצמצום השחיתות; ופעילות בשיתוף עם ארגוני החברה האזרחית וקידום ערכי השקיפות בציבור ובקרב הדור הצעיר.

יו"ר העמותה, השופטת (בדימוס) נילי ארד ומנכ"לית העמותה יפעת זמיר:

"מדד 2017 מצביע על שיפור ניכר של השקיפות באתרי הראשויות המקומיות ולא בכדי. הרשות המקומית, העומדים בראשה ומוסדותיה, הם שליחי הציבור ומופקדים על עשיית השימוש בכספי ציבור לשירות הציבור ולמענו, בשקיפות ביושרה, בשוויון, באחריותיות ובמחויבות לאינטרס הציבורי. דרישת השקיפות באתרי הרשות המקומית ובפעילותה במיוחד בכל הנוגע להתנהלות כלכלית, היא המהות של שירות טוב לציבור. נכון להזכיר כי בכל הנוגע לחברות עירוניות, כפי שחוזר ומציין גם מבקר המדינה לאחרונה, עדיין נשמר חלק ניכר מהמידע רחוק מעיני הציבור. לנגד עינינו עומדים דבריו האלמותיים של השופט ברנדייס: 'אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר'. הקפדה על ערכים אלה והתנהלות לאורם, תסייע להתמודדות עם תופעות של שח=99תות והימנעות ממנה."

ח"כ סתיו שפיר יו"ר הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור:

" לכל אחד מאזרחי ישראל מגיע לדעת כמה משקיעה הרשות המקומית בחינוך ילדיו, בבריאות ובתשתיות. איך היא משתמשת בכספי המיסים שלנו ואיך היא מנהלת מכרזים ושירותים - ולשם כך, הם צריכים להיות שקופים ונגישים לציבור. זו המשימה שלנו עכשיו: להפוך את הרשויות המקומיות לשקופות ונגישות לאזרח, כדי למנוע שחיתות ולחזק את השירותים לתושבים. מדד השקיפות מייצר תמריץ לרשויות להשתפר, להתחזק וגם ללמוד זו מזו"

נושאים: בית שמש, מדד השקיפות
אתר העירייה
אתר העירייה
אתר העירייה
אתר העירייה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: