דוח העישון הארצי- נתונים מדאיגים

3% מהילדים בכיתות ה׳-ו׳, ו-10% מבני הנוער מכיתות י׳ מדווחים על עישון סיגריות אלקטרוניות, האם גם אצלנו? מי בכלל עוקב אחר 'התופעה' ומטפל בה? ו... אכיפה? בערים רבות ניתנים דוחות לאכיפת איסור עישון, מה אצלנו?

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

דוח העישון בישראל לשנת 2022, מוגש לכנסת בהתאם לחוק חובת דיווח בדבר הנזקים הבריאותיים הנגרמים מעישון מוצרי טבק, ומציג את תמונת המצב על מגפת העישון בישראל. הדוח נועד להעלות לסדר היום הציבורי את הנושא ולהדגיש את הצורך למאבק בתופעת העישון ובנזקיה הקשים.

בדו"ח השנתי מובאים נתונים על מגפת העישון באוכלוסייה הבוגרת בישראל, נתונים על עישון בקרב בני הנוער וחיילי צה"ל, סקירה מקיפה על פעילויות המניעה והמאמצים הרבים המושקעים בהן, המשותפים למשרדי הבריאות, החינוך והאוצר, צה"ל, קופות החולים, ארגוני חברה אזרחית וגופים רבים נוספים. בנוסף, מציג הדוח סקירה על פעילות החקיקה והאכיפה בתחום העישון, על הגמילה מעישון בישראל ונתונים כלכליים שונים ביחס לעישון, בהם הכנסות המדינה ממיסים על טבק ועוד.

משרד הבריאות מוביל את המאבק בעישון ובנזקיו. יחד עם שותפים נוספים במשרדי החינוך, האוצר והפנים, ברשויות המקומיות, בצה"ל, בחברה האזרחית ובאקדמיה, עוסקים כולם במהלכים לקידום המאבק בעישון בישראל, בעיקר בתחום הגבלות פרסום ושיווק, רישוי עסקים ומדיניות מיסוי, באיסוף מידע, מחקרים וכן במאמץ להתמודד עם חדירת הסיגריות האלקטרוניות והתפשטותן בקרב בני הנוער.

עלייה באחוז התלמידים הכללי המעשנים סיגריות לפחות פעם בשבוע: 3% מהילדים בכיתות ה׳-ו׳, ו-10% מבני הנוער מכיתות י׳ מדווחים על עישון סיגריות אלקטרוניות לפחות שישה ימים במהלך 30 הימים האחרונים. כך עולה מנתוני הסקר הייעודי לבני נוער בשיתוף פעולה של משרד הבריאות משרד החינוך ואוניברסיטת בר אילן, וסקר לאומי. בנוסף, לפי נתוני הביניים של ממצאי סקר השימוש בסיגריות לפחות פעם אחת ביום עלה פי שניים תוך שלוש שנים!!! מ-4.8% בשנת 2019 ל-9% בשנת 2022

בשנת 2022 ניתנו 10,115 דוחות וקנסות על עישון במרחב הציבורי, לעומת 8,189 דוחות וקנסות בשנת 2021. 81 רשויות מקומיות דיווחו על היקף האכיפה שהתבצעה כאשר הרשויות המובילות במתן קנסות בשנת 2022 הן עיריות ירושלים 2,907, תל- אביב יפו 2,007, באר שבע (1,438), רמת גן (868) ופתח תקווה 786. מעניין אם בכלל יש דוחות בבית שמש?

בכלל ברשויות לא מעטות תמצאו תלויים שלטים מאירי עיניים על איסור עישון. יש רשויות שהגדילו והדפיסו על מדרכות, על כבישים, במעברי חציה או גישה למקומות ציבוריים שלטים מנוסחים היטב וברורים להסברה. מה בבית שמש? ראיתם, העבירו לנו.

ביקשנו מדוברות העירייה להמציא נתונים, ברגע שהנתונים יונחו לפנינו נביאם לפניכם. עד אז, שימרו על ילדיכם, פיקחו עיניים, הריחו את הבגדים זה הסימן הטוב ביותר לאם בנכם/בתכם משתמש בסיגריות. זו הבריאות שלהם ושלכם...

נושאים: כנסת, דוח עישון, המרחב הציבורי, בית שמש
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: