לא התקבלו לבית ספר ברמה ג בגלל שם המשפחה

תופעת גזענות חמורה נחשפה השבוע בשידור בקול ברמה. שבע בנות ספרדיות עולות לכיתה א' לא התקבלו לבי"ס בנות יעקב, בעוד כל חברותיהן לשכבה התקבלו לאותו בי"ס

עו"ד יואב ללום מנחה בקול ברמה
עו"ד יואב ללום מנחה בקול ברמה

תחנת קול הרמה הפכה להיות תחנת שידור מקומית עבור תושבי רמה ג'. במשך שעה ארוכה השמיעו אמהות לילדות בגן תלונות על אי נכונות מנהלת במוסד חינוכי יחיד ברמת בית שמש, לקבל את בנותיהן לבי"ס של החינוך העצמאי היחיד ברמה ג. והדבר מדהים כאשר זו אחר זו, עולות האמהות וכל אחת בסגנונה ובדרכה מביעה את הזעזוע מהתנהגות אותה מנהלת בבית הספר לא לקבל את בנותיהן רק בשל היותן ספרדיות, רק בשל העובדה ששם משפחתן שונה מחברותיהן. לא רמה לימודית, לא התנהגות, וגם לא ערכים חלילה הם שהשפיעו על המנהלת אלא שם המשפחה. חינוך חשוך, חינוך של ימים אפלים ביותר. שלא לומר החלטות גזעניות שפוגעות קשה מאוד בתדמית החינוך החרדי בכלל ובפרט בחינוך בבית שמש.

את הסיפור חושפים עו"ד יואב ללום שמוכר היטב בשל פעילותו הציבורית למיגור תופעת הגזענות בחינוך החרדי וזכה על כך לאות אביר השלטון, יחד עם המנחה שמעון תורג'מן מתכנית 'חנוך לנער על פי דרכו'.

מדובר בכ-20 בנות המתגוררות ברמת בית שמש ג' המסיימות את תקופת לימודם בגן ועולות לכיתה א. במקום נורמלי היו הבנות האלה נרשמות יחד לאותה מסגרת חינוכית, עולות ביחד מכיתת גן לכיתה א'. אין יותר טוב מכך לבנות, ולהסתגלותן במערכת החינוך החדשה ובודאי להורים אשר כבר התגבשו כקבוצה חברתית, כהורים לאותו דור במסגרת החינוכית. בבית שמש לא כך, לא חושבים על הילדות, ולא על ההורים שצריכים לחפש ולכתת רגליים למצוא בי"ס מתאים. הדבר חמור שבעתיים שכן ברמב"ש ג' מצוי רק מבנה בי"ס אחד בלבד!!! מבנה שנמסר לידי בית יעקב, בודאי מתוך כוונה לשרת את כל תושבי השכונה, במציאות ביה"ס מקבל בנות אשכנזיות, בעוד חברותיהן מוזמנות בליכבוד לחפש בבי שמש הותיקה.

כאמור 13 בנות מתוך סך הבנות הן בנות להורים ממוצא אשכנז, ושבע בנות ספרדיות. הפלא ופלא, כל הבנות הספרדיות נמצאו לא מתאימות למסגרת החינוך היחידה ברמה. זכותן של כל בנות הרמה לקבל חינוך ברמה, חזר המנחה המלומד והדגיש, אבל כנראה דיבר אל הקירות. את כל הספרדיות לא קיבלו!!! "אנחנו שבע בנות בקבוצה, כולן קיבלו תשובה על אי התאמה. חלק קיבלו לאחר ערר, חלק עדיין לא קיבלו. המנהלת לא ידעה להסביר, הסחבת נועדה לייאש אותנו שלא נעבור את התהליך. הם לא יגידו את זה, שחור על גבי לבן, אבל יסחברו אותנו לאורך הרבה זמן." מספרת האמא שביקשה לזעזעז. "יש לנו בעיה בשמות המשפחה. אין שום הבדל. יוצא לנו הגרון. אנחנו לא יודעים עם מי לדבר. כל הזמן נילחם? מה עושים?" שאלה את המנחים. ואלה ניסו לרכך את הכעס של האם: "השאלות שלך הם שאלות במקום. ואני מקווה שהן גם נופלות על אזניים קשובות שמקשיבים לדברים הכואבים. זה היה שנה שעברה, והיה בשנה קודמת, ולפניכן... האם את ההתנהלות הזו צריך לעבור בכל שנה?

אאא אחרת מספרת על ילדים שהביאו להם טפסים לרישום למוסד חינוכי המצוי בבית שמש הישנה. מידי בוקר צריכים אותם ילדים לנסוע מרחק מג' עד לוותיקה כדי ללמוד כי בשכונה אין מוסד חינוכי. ושלא יחשוב מאן דהוא שיכול היות שהדבר נובע מרישום מאוחר. אז לא, ההורים האלה רשמו מיד בסמוך לחג הפסח, כלומר למועד הרשמי. המערכת היתה צריכה להיערך ולמצוא לכולם מקום לימוד, בודאי להימנע ממצב כזה של בדלנות על רקע גזעני.

אין זו פעם ראשונה שתופעת הגזענות מתבלטת, ואין זה קשור כלל לימי הבחירות, כבר בעבר כאשר אוכלס בי"ס בנחלה ומנוחה לא התקבלו בנות ספרדיות, ממש כמו שבנות ספרדיות הוצאו מסמינרים על רקע מוצאם הספרדי.

עו"ד ללום: "מישהו השתגע כאן בבית שמש? נפל על כל הראש? עם כל הכבוד ננסה ליצור קשר עם ראש העיר בית שמש, לילדים אין מקום ללמוד בשנה הבאה. ולמה הוא לא דואג להם?

עו"ד יואב ללום, ושמעון תורג'מן ניסו תוך כדי שידור לקבל תגובה או התייחסות ראש העירייה משה אבוטבול. בעיר בה מכהן ראש עיר ספרדי קורא שבנות ספרדיות הוא לא יכול לדאוג להן? עו"ד ללום כיוון חציו גם למשרד החינוך שלא עושה דבר למיגור התופעה. הוסיף עו"ד ללום: ראש העירייה מחובר איתי בואטסאפ, אני גם שולח לראש העיר הודעה. למנוע את העוול לתושבים. אנחנו מחכים לתגובתו". וראש העיר לא עלה לשידור ותגובתו לא הגיעה.

עו"ד ללום, כאמור אביר השלטון הבטיח בשידור כי לא ירפה עד שיקבל תשובה לכל השאלות ובעיקר עד שימצא מקום מתאים לבנות המיוסרות. עו"ד ללום הבטיח לשגר מכתב חמור בנושא לגורמים המוסמכים בעירייה ובמשרד החינוך.

ביקשנו תגובה דובר העירייה לדברים הקשים. כאשר יגיעו נצרפם כאן לכתבה.

נושאים: חינוך בבית שמש, רמת בית שמש ג
עו"ד יואב ללום מנחה בקול ברמה
עו"ד יואב ללום מנחה בקול ברמה
עו"ד יואב ללום מנחה בקול ברמה
עו"ד יואב ללום מנחה בקול ברמה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: