העיר תקועה- למה היא תקועה?

תמונת מצב קשה, בכל חודש במחצית האחרונה של 2020 הוגשו תברים לאישור, במחצית המקבילה ב-2021 לא עלה אפילו תבר אחד וכשעלה אחד כזה היועמ"ש טען לאי חוקיותו לאישור.

משאית לאיסוף גזם בעיר
משאית לאיסוף גזם בעיר

מי שראה את הפעילות התרבותית באחרונה יכול היה לחשוב שמדובר בעיר חסרת דאגות, ששכל דאגתה זה צרכי תרבות, לילות חנוכה, פסטיבל אורות, חלוקת ספנג'ים ועוד. ובכל זאת, מי שמצוי בעניינים אומר שהעיר תקועה. איך מסתדרים הדברים? ניסינו ללמוד ולהבין מה באמת תוקע את העיר, האם ואולי בכלל הסיבה היא לא הרכב קואליציה זה או אחר? אלא עניין אחר. תחשבו על זה.

רשות מקומית תלויה הרבה ביכולתה לגייס כספים לטובת פעילויות שונות, יש כספים שמגיעים ממילא, קרי לא משנה מי יושב על הברז, איזו ממשלה או איזה שר. וגם לא משנה מי מנהל את העיר סוס או חמור או ליוויתן. יש הקצבות וזה מגיע. לעיתים במועד לעיתים אחרי... תמיד יגיע.

יש כספים אחרים - אלו כספים שאם יש בעלי גישה או עניין או קשרים יגיעו אליך רק אם תתחנחן, אם תחייך, אם תבקש, אם תתמיד, אם ואם... ואת זה עושה הגזבר שלנו מצויין כבר למעלה מ-חמש קדנציות. יש לו ניסיון, יש לו ידע, יש לו יכולת ובעיקר הוא זוכה להערכה במקורות משרד הפנים בעיקר, מקור תקציבי מובחר שבמובחרים.. לכספים האלה קוראים תב"ר- תקציב בלתי רגיל. התקציב הבלתי רגיל (תב"ר) הינו תקציב המנוהל בנפרד מכספי חשבון התקציב הרגיל ויכול לשמש את העירייה רק למטרה מוגדרת מראש שלשמה נועד. לכל תב"ר מוגדרים מראש מקורות מימון ייעודיים מכספי העירייה ולעיתים גם ממקורות חיצוניים. התב"ר נסגר על ידי העירייה עם סיום התשלומים בפרויקט וגביית כל הסכומים שנועדו למימונו.

בדקנו כמה תברים הוגשו במחצית השנה האחרונה מאז תחילת יולי 2021. למה יולי 2021? כי אזבדיוק פרץ המשבר הקואליציוני בעירייה, ומאז הצטמצם באופן ניכר הבאת התברים לאישור המליאה, מה שאומר לתפקוד העירוני השוטף.

מה הפסידה בית שמש מהפרשת חברי הקואליציה לאופוזיציה? הרבה!! בעיקר תקציבים.

המשבר החל עוד בישיבת הנהלה לקרת ישיבת מועצת העיר של חודש יולי, אז הובאו תברים להנהלה לאישור, וכל התברים ירדו מסדר היום במליאה הסמוכה זו שנערכה במועד 30.6.21. הנה כך אומרת ראש העירייה לפרוטוקול: "לאור הדיון בישיבת ההנהלה הנושא יורד מסדר היום". הפורשים הבינו כנראה את הטעות בהתנהלותם, אי אישור תברים יפגע קשות בתפקוד העירייה מול צרכי התושבים. וזימנו מיד ישבה שלא מן המנין, קרי 'לא את תעלי לסדר היום, אלא אנחנו הפורשים".

היועמ"ש הוציא חוות דעת שאין בסמכות האופוזיציה- הפורשים להביא הצעות כזו לסדר היום, וגם אם תתקבל החלטה לאשר הרי שאין הדבר לפי החוק.

מה היה בתברים? הרבה מיליונים!!! כמעט 131 מיליון שח שנועדו לבניית מוסדות חינוך, כולל 15 מיליון לרכישת מנדים. חברי הגוש הפורש כמובן התעלמו מהודעת ראש העיר ומהודעת היועמ"ש ואישרו את התברים.

האם התברים קודמו?

זה הפרוטוקול האחרון של עיריית בית שמש לשנת 2021, שמופיע ברשימת פרוטוקולי העירייה.

מה קרה בתקופה המקבילה אשתקד- קרי בשנת 2020?

ישיבת יוני 2020 אושרו 42 מיליונים כתברים.

ישיבת יולי 2020 מבצבץ המשבר הצפוי בין ראש העיר לסגניה. הנה מה שאומרת עליזה בלוך: " בישיבת ההנהלה העלנו את התב"רים להצבעה וביומיים האחרונים הייתה פניה של סגנית ראש העיר שלא לדון בתב"רים בגלל שלא הגשנו את התב"רים 10 ימי עבודה מראש. כידוע בהסכמת החברים ניתן היה להעלות את התבר"ים ולקדם את הפרויקטים הרלוונטיים אולם העמידה על הסעיף לא ניתן להעלות את התב"רים להצבעה. אני רואה כמאוד בעייתית את העובדה שחברי קואליציה שתפקידם לקדם את העיר עסוקים בלעכב תהליכים עירוניים. אבל, אני משוכנעת שנתגבר גם על מהמורה זו. ולכן תוך 14 יום תתקיים ישיבה שלא מן המניין לדון בתב"רים אלו ולא ניתן לעכב פרויקטים לרווחת תושבי בית שמש. סגנית ראש העיר רינה הולנדר הגיבה – "ההתנגדות היא לא מנהלתית אלא מהותית". סוף דבר התברים לא עלו.

יוסי גולדהירש מתלונן: "חבל לי שמעכבים תקציבים לדברים כ"כ חשובים כמו הסדרי תנועה ובטיחות".

ישיבת אוגוסט 2020 שוב מובאים תברים, הפעם בסכום של 13 מיליון ₪. המליאה מאשת למרות שלא כל התברים עברו בוועדת הכספים.

ישיבת ספטמבר 2020. עוד 32 מיליון שח עוברים למרות קלקולים שבדרך. 32 מיליון שהלכו לטובת חידוש גינות, הקמת גינות, הקמת הספורטק ועוד.

ישיבת אוקטובר עלו תברים בסה"כ כ-9 מיליון ₪, מחציתם ביקשה ראש העירייה, היתרה התבקשה ע,י סגנית יור וועדת הכספים למרות שלא עלו בסדר היום לטובת שיפוץ במוסדות חינוך.

ישיבת נובמבר עלו תברים בסכום כולל של של 6.8 מיליון ₪

ישיבת דצמבר עוד 23 מיליון ₪ לטובת תברים –סכום זה כולל הקמת בי"ס יסודי לבנות ברמה ג בסכום של 20 מיליון ₪.

עיניכם הרואות מה ההבדל בין מחצית שנת 2020 האחרונה לבין מקבילתה בשנת 2021?

תברים בדרך מובאים ע"י גזבר העירייה באישור ראש העיר, תחילה לדיון בוועדת הכספים ואח"כ למליאת מועצת העיר.

מסקנות: 1. לא היה חודש אחד במחצית האחרונה של 2020 שלא הגיע אליה תב"ר כלשהו לאישור.

2. היעדר תברים אומר היעדר מימוש צרכי העיר.

אז מי נפגע מהפרשת החברים בקואליציה? בראש וראשונה בית שמש, העיר של כולם.

נושאים: בית שמש, עליזה בלוך, קואליציה, אופוזיציה, תברים, משרד הפנים, אריה ברדוגו
משאית לאיסוף גזם בעיר
משאית לאיסוף גזם בעיר
משאית לאיסוף גזם בעיר
משאית לאיסוף גזם בעיר
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: