בדיקת דם חדשה לאבחון סרטן הערמונית במעבדה פרטית בהשתתפות קופות החולים

משרד הבריאות אישר בדיקת דם חדשה לאבחון סרטן הערמונית שניתן לבצעה במעבדת אופק (ירושלים) הודות לתוצאות הדרמטיות של המחקרים, חלק מקופות החולים כבר הכניסו אותה לביטוח המשלים.

צילום באדיבות: IsoPSA של Medical Link מקבוצת בייבי לינק
צילום באדיבות: IsoPSA של Medical Link מקבוצת בייבי לינק

פריצת דרך דרמטית בתחום הסרטן: משרד הבריאות אישר לשימוש בדיקה חדשה המאפשרת להעריך את הסיכון לנוכחות סרטן אגרסיבי בערמונית ברמת דיוק גבוהה. בדיקת הדם החדשה נקראת IsoPSA ומאפשרת לרוב המטופלים, להימנע מביופסיה פולשנית כואבת ומיותרת.

החידוש המשמעותי בבדיקת הדם הזו היא העובדה שטכנולוגיית הפענוח המתקדמת מזהה את השינוי במבנה החלבון הנובע אך ורק מגידול סרטני. תוצאת הבדיקה המדויקת מאפשרת לרופא לקבוע האם מדובר במטופל עם סרטן ערמונית באופן אמין יותר.

עד היום אפשרו בדיקות אחרות לסרטן הערמונית, כולל החדשות שבהן, למדוד רק את השינוי בריכוז חלבון ה - PSA, (לא במבנה כמו הבדיקה החדשה) אשר מושפע מגורמים רבים אחרים שאינם סרטן, כגון הגדלה שפירה של הערמונית, דלקת בדרכי השתן ושימוש בתרופות.

זו הסיבה שבמקרים רבים התקבלו בביופסיה שנערכה בעקבות בדיקות אחרות, תשובות שרק נחשדו כסרטן אך היו ללא משמעות קלינית. כך למשל מתוך מיליון ביופסיות בארצות הברית רק 250 אלף התגלו כסרטן, כלומר 75% מהבדיקות יצאו שליליות ולכן יתכן שהיו מיותרות.

יעילות ואמינות הבדיקה החדשה הוכחו לאחרונה במחקר קליני בינלאומי מוצלח שנערך במספר רב של מרכזים רפואיים מובילים בעולם. החלק הישראלי במחקר התקיים במערך לאורולוגיה, במרכז הרפואי ר בין - בלינסון בראשותו של פרופ' ג'ק בניאל. בעקבות כך נערך מחקר קליני נוסף במרכז הרפואי המוביל Cleveland Clinic עם הבדיקה החדשה שכלל 900 מטופלים, ממנו עלה כי ב - 66% מהמקרים, הרופאים שינו את המלצתם המקורית (שהתבססה רק על רמת PSA ונתונים קליניים נוספים) לאחר שראו את תוצאת בדיקת ה-IsoPSA.

לא פחות חשוב מכך, השימוש בבדיקה הביא להפחתה של 55% במספר הביופסיות שבוצעו בפועל. המשמעות היא שתוצאת הבדיקה החדשה מהווה כלי משמעותי ביותר לרופא המטפל המאפשר להעריך את הסיכון בצורה מושכלת ומדויקת יותר ולחסוך למטופל במקרים רבים ביופסיה פולשנית, כואבת ומיותרת.

פרופ' עופר נתיב מומחה לכירורגיה אורולוגית, מרצה בפקולטה לרפואה של הטכניון ולשעבר מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, אשר משמש כיועץ מדעי לבדיF7ה בישראל הסביר כי: "בדיקת הדם היא חידוש דרמטי המאפשר לנו כרופאים לאבחן באופן מדויק יותר את סרטן הערמונית אשר מהווה את סוג הסרטן השכיח ביותר בגברים בישראל. חשוב לנו לספק למטופלים שלנו את הבדיקה המתקדמת ביותר שעולם המדע פיתח, אשר הוכיחה אמינות במחקרים קליניים במטרה למנוע ביופסיות מיותרות של מקרים ללא גידול או גילוי של ממ=E0ירויות שאין להן משמעות קלינית. המשמעות היא שהודות לפיענוח של הבדיקה החדשה, אנחנו יכולים לשלוח לביופסיה רק את מי שנמצא בסיכון ממשי לסרטן ערמונית אגרסיבי."

חשוב לדעת כי סרטן הערמונית מהווה את הממאירות השכיחה ביותר וגורם המוות השני בשכיחותו מסרטן בקרב גברים בישראל ובעולם. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלים כ - 2,700 חולים חדשים של סרטן הערמונית בישראל וכ - 420 גברים מתים מהמחלה.

בדיקת הדם החדשה פותחה על ידי חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית קליבלנד דיאגנוסטיקה אשר נכללת בתיק ההשקעות של חברת מרחביה אחזקות הישראלית. הבדיקה מיוצגת בלעדית בישראל על ידי Medical Link מקבוצת בייבי לינק העוסקת בטכנולוגיות רפואיות מתקדמות, מספקת בדיקות רפואיות חדשניות ופועלת כבר 15 שנה במערכת הבריאות בארץ.

הבדיקה החדשה מיועדת לגברים מגיל 50 ומעלה עם ערכי PSA מעל 4 בבדיקה רגילה והפניה מאורולוג. עלותה היא 2,990 שקלים. הודות לתוצאות הדרמטיות של המחקרים, כללית מושלם כבר מאפשרת קבלת החזר של 75% מהעלות, לאומית זהב החזר של 80% ובקרוב גם קופות חולים נוספות צפויות להצטרף. במקביל היא כבר נכללת ברוב ביטוחי הבריאות הפרטיים בארץ.

לקיחת הדם לצורך בדיקת IsoPSA מתבצעת במעבדת אופק בירושלים הממוקמת במרכז העיר. לתאום יש להתקשר למוקד הטלפוני הארצי המאויש 24/7 לטלפון שמספרו 5901* או להיכנס לאתר לכתובת הבאה: https://isopsa. co.il/

דגימות הדם נשלחות בהקפאה למעבדה בארצות הברית לצורך ביצוע הבדיקה ופענוחה והתשובה מתקבלת בתוך 10 ימים בדואר אלקטרוני למטופל ולאורולוג שלו. התוצאות מגיעות כערך מספרי המשקף באופן ברור תוצאה חיובית או שלילית המאפשרת פענוח פשוט ומדויק של הרופא והמטופל.

נושאים: קופות החולים, משרד הבריאות, סרטן הערמונית
צילום באדיבות: IsoPSA של Medical Link מקבוצת בייבי לינק
צילום באדיבות: IsoPSA של Medical Link מקבוצת בייבי לינק
צילום באדיבות: IsoPSA של Medical Link מקבוצת בייבי לינק
צילום באדיבות: IsoPSA של Medical Link מקבוצת בייבי לינק
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: