משרד המשפטים או הודעת הרבנים?

בטרם יבש הדיו על בשורת ההצרחה יצאה הודעת תמיכה מפי הרבנים לרוכשי הדירות החרדים. מקל בגלגלים או עוד ניסיון ליטול סמכות.

שכונת חפציבה בהפגנות יום שישי
שכונת חפציבה בהפגנות יום שישי

ביום שלישי לפני שבועיים נפגשו עליזה בלוך, שלום אדרי ושמעון גולדברג בלשכת שר המשפטים בירושלים. אדרי ביקש, השלישיה יצאה לבדוק היתכנות הצרחה בין שכונות ד וה, דהיינו העתקת תושבים חרדים מנווה שמיר לד' והפוך, העתקת תושבים חילוניים מד החרדית לנווה שמיר.

איש לא היה מצוייד במספרים, הם באו עם רעיון לבדוק היתכנותו. לשכת היועמ"ש מנדלבליט יוצגה בישיבה זו, התשובה שניתנה תנו לנו הזדמנות לבדוק. ביועמ"ש הבינו מיד את הבעייתיות שיש בהצרחה כזו, התוצאה של ההצרחה תהיה מניעת זכות אדם לגור במקום שחפץ ליבו. (בג"ץ חריש קציר). לפני קבלת התשובה הסופית ביקשה בלוך להודיע ברבים על האישור הבלתי רשמי, "בואו נצטלם עכשיו כאן". אדרי דחה בנימוס. השמחה מוקדמת, הסביר.

השבוע התקבלה ההחלטה, לא ברור אם בכתב, הבשורה יצאה מלשכת ראש העירייה. בניגוד למוסכם, שפרסום ההחלטה יתבצע במשותף, הוציאה לשכת ראש העירייה הודעה.

הנה הבשורה: משרד השיכון ומשרד המשפטים אישר השבוע את בקשת עיריית בית שמש למודל "העברת זכיות" בין שכונת נווה שמיר המיועדת לציבור הכללי לבין שכונת רמה ד' המיועדת לציבור החרדי ובכך שכונת נווה שמיר תשמור על צביונה למגזר הכללי.

וניסיון להסביר: "מדובר בבשורה הן לציבור הכללי והן לציבור החרדי בכך שכל מגזר יוכל לשמור על צביונו בעיקר כששכונת נווה שמיר עתידה להיבנות למגזר הכללי עם דירות עם בניינים רבי קומות, עם קאנטרי שכונתי, אולפנת נגה, בית ספר ממלכתי דתי (ממ"ד) ועוד, דבר אשר לא מתאים לצביון הציבור החרדי.
בנוסף בשלושה החודשים הקרובים תתקיים הגרלה של המחיר למשתכן בשכונה ד' המיועדת למגזר החרדי. סוכם, כי זוכים מהמגזר החרדי אשר זכו במחיר למשתכן בדירה בנווה שמיר, יוצע להם להמיר את הזכייה בנווה שמיר להגרלה הקרובה בשכונה ד', בה הם ישדרגו את הזכייה ויוצע להם להיות במקומות הראשונים בהגרלה של המחיר למשתכן ובכך יזכו לבחור את הקומה והמיקום של הדירה. דבר זה הינה בשורה הן לציבור החרדי והן לציבור הכללי שבכך יינתן לציבור החרדי הזדמנות נוספת לעבור לרמה ד' ובכך לשמור על צביונם", ואחרי הדברים האלה באו דבריהם של השלישיה המכובדה מאוד.

סיכוי המהלך הזה תלויים בראש ובראשונה בהסכמת הדיירים. מי שזכה בנווה שמיר, ידע לאן הוא הולך. שכונות מעורבות או חילוניות יש בהם איכות חיים יותר גבוהה מאשר בשכונות חרדיות. וזאת למרות המחיר הגבוה יותר בשכונה נווה שמיר ממחיר דירה למשתכן בשכונה ד, מעדיפים חרדים להתערבב עם חילוניים מכל הסיבות שבעולם ולא כאן המקום לפרטם. לטעמי, הסיכויים נמוכים מאוד.

עוד בטרם יבש הדיו על הבשורה הגדולה, ומי מוציא קול נפץ אדיר, מישהו הגדיר אותו 'התסבוכת הבאה', הרבנים קופשיץ וגולדשטיין. "הננו בזה לחזק את ידי הציבור החשוב והגדול של בני תורה החרדים לדבר ה' שרוצים לחנך את משפחתם בדרך התורה בשכונת רמת בית שמש ה". אפילו לא קוראים לשכונה בשם החביב על שיטרית, שכונת נווה שמיר. אומרים לכם שהשכונה לא תהיה שכונת בני תורה, אלא חילונית, בלי מוסדות, עם מקווה אחד, עם כמה בתי כנסת, עם קאנטרי... לא מזיז להם. הרבנים רואים רחוק, הציבור החילוני לא יתקבץ במקום שיש חרדים. ולכן אם יש כאלה טוב למנוע מהם כבר לפני שהם ירכשו דירה ויוסיפו עוד עלה על הערימה.

קופשיץ וגולדשטיין נוטלים בעלות על דעת הציבור רוכשי הדירות בנווה שמיר. אפשר לומר להם שהם יכולים להיות רגועים, גם בלי המכתב הזה אין לרוכשים החרדים בנווה שמיר שום כוונה או רצון לעזוב את השכונה. הם ידעו לאן הולכים, היו מוכנים לשלם הרבה יותר, והם רוצים לחיות במעורבב. אלא מאי? הרבנים חייבים להוכיח שהם קיימים בשטח, אפילו אם לא נשאלו.

אז עכשיו מה יהיה? באמת, בומבה, תסבוכת או קטסטרופה, המונח לא חשוב. לטועמי לא זו הדרך להשיג את נווה שמיר. במקום לחיות באשליה, שתוצאה נודעת מרחוק, טוב היום להודיע במשרד השיכון: מצטערים, אין המשך בנייה בבית שמש בכלל. הנימוק לא יהא בגלל נווה שמיר אלא קודם תפתרו לנו את כל התסבוכת שבניתם כאן ואח"כ נמשיך במעלה. מהי התסבוכת? מציע לשאול את התושבים בג', בא' בב' בחפציבה ברמת אברהם העתידית במ-3, בשכונת המשקפיים. אין תשתיות, אין מוסדות, אין המשך בנייה.

נושאים: נווה שמיר, בשורת הצרחה, עיריית בית שמש
שכונת חפציבה בהפגנות יום שישי
שכונת חפציבה בהפגנות יום שישי
שכונת חפציבה בהפגנות יום שישי
שכונת חפציבה בהפגנות יום שישי
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: