מבקר המדינה ממליץ למשרד הפנים: ליטול את סמכויות הניהול של העירייה

"העירייה דיווחה על תיקון הליקויים, אולם בביקורת נמצא כי רוב הליקויים לא תוקנו ודיווחי העירייה התבררו כלא מהימנים".

דיווחים לא מהימנים
דיווחים לא מהימנים

דו"ח מבקר המדינה משתרע על פני עמודים לא מעטים. הדו"ח קשה מאוד והוא סוקר לפי סעיפים את הבעיות הניהוליות בעיריית בית שמש.

ממצאי הביקורת העלו שורה ארוכה של ליקויים חמורים וחלקם אף מתחום טוהר המידות. לא מדובר בהערות אזהרה אלה הערות חוזרות המביעות התעלמות מוחלטת של מוסד כמו עיריית בית שמש ביקורת של מבקר המדינה.

מסכם המבקר את עמודי הדוח על עיריית בית שמש: "חומרת הדבר נעוצה בכך שחלק ניכר מהליקויים עלה כבר בביקורת הקודמת, אך עיריית בית שמש התעלמה מהדברים ולא הקפידה לתקן את הליקויים גם בחלוף שש שנים ויותר מפרסום ממצאי הביקורת הקודמת". אין מבקר המדינה קובע מי הדמות האחראית על תיקון הליקויים, ואולם בנקל לכוון שהדברים מדברים למעשה על מי שאוחז בהגה, ראש העירייה והנווט שלידו מנכ"ל העירייה.

"נמצאו ליקויים רבים, חלקם חמורים, בתפקוד העירייה ובפעילותה בנושא הכספים ובניהול כוח אדם, בכלל זה גירעונות מתמשכים בתקציבה השוטף.". הסיכום מוסיף עוד מועמד לרשימת האשמים, גזבר העירייה שהוא האיש האחראי על התפקוד הכספי. וממשיך המבקר לסכם עוד: "אי עמידה בתכנית התייעלות, חריגה בתקציב השכר, ליקויים בוועדת בחינת העובדים" כל אלה מוכיחים עד כמה העירייה שלנו אינה מתנהלת כנדרש.

ושימו להערה הגדולה כלפי סגן ראש העירייה סגנו וממלא מקומו של ראש העירייה, מאיר בלעיש. הדו"ח מדבר על מעורבות אסורה בענייני כוח אדם, תופעה נרחבת של העסקת קרובי משפחה בלי שנקבעו כללים להעסקתם." ושלא יספרו לנו סיפורים כביכול על העסקת קרובי משפחה בדרגות נמוכות של עובדי ניקיון ואבות בית. יש גם מזכירות, יש גם בלי תפקידים במשרדים ממוזגים.

ובעניין תשלומים מעבר למקובל. "הענקת כוננות ושעות נוספות לעובדים בלא תבחינים. עיריית בית שמש ממשיכה להתנהל במקרים רבים באופן כושל ובניגוד לכללי המינהל התקין בנושא כוח אדם."

ושימו לב להערה הבאה אם היא לא ההערה בהא הידיעה שמצביעה על הזלזול וחוסר הכבוד למוסד מבקר המדינה ולפעילותו. "העירייה דיווחה על תיקון הליקויים, אולם בביקורת נמצא כי רוב הליקויים לא תוקנו ודיווחי העירייה התבררו כלא מהימנים". על הכול אפשר לסלוח, על הסיום הזה כנראה שכבר די.

ולכן נוכח חומרת הממצאים ונוכח התמונה העולה ממנו גם של התעלמות מחלק ניכר מצאי הדוח הקודם משנת 2011 הרי שהתנהלותה הכושלת והממושכת של עיריית בית שמש במקרים רבים בנושא ניהול כוח אדם מחייבת את משרד הפנים כמי שאחראי לפקח על הרשויות המקומיות לשקול הפעלת כל הסמכויות העומדות לרשותו כדי ליצור שינוי עמוק והכרחי באותה התנהלות של העירייה ובאופן תפקודה בתחום זה".

תגובת העירייה ארוכה הפעם מהרגיל, נביא חלקה: למרות הקושי, פועלת העירייה באחריות ובריסון עצמי ואכן סיימה את שנת התקציב האחרונה באיזון תקציבי מלא.

יצויין כי העירייה נמצאת בתת תקינה של כח אדם, דהיינו כמות העובדים המועסקים בעירייה הינה נמוכה מאוד הן מהתקן המקובל והן ביחס לרשויות מקוציות מקבילות.

לגבי עובדי עירייה בקרבת משפחה, רובם ככולם עובדים בעירייה מזה שנים רבות ולא ניתן לפטר אותם כעת בשל סיבה זו, כמו כן רובם עובדים בדרגים הנמוכים ולא בתפקידים הבכירים.

יצויין עוד כי רוב הליקויים בדו"ח הקודם תוקנו, אם כי כמובן מדובר בתהליך שעדיין לא הסתיים לגמרי.

עם קבלת הדו"ח הנוכחי, הנחה ראש העיר משה אבוטבול את הנהלת העירייה בראשות מנכ"ל העירייה עו"ד מתי חותה ליישם את המלצות הדו"ח בהקדם.

חברת מועצת העיר הטריה עו"ד רינה הולנדר היתה הראשונה להגיב לדו"ח הקשה: הכותרות על העסקת קרובים זה רק הפיקנטריה. בדוח עצמו יש ממצאים הרבה יותר חמורים אשר נותנים תמונה קודרת מאד של התנהלות העיריה. כמה סמלי שלמחרת היום בו הודיע ראש העיר על רצונו לרוץ לקדנציה שלישית, הגיע דוח המבקר וחשף בפני התושבים מקצת ממה שבאמת קורה בין כותלי העיריה.".

נושאים: מבקר המדינה, עיריית בית שמש, משרד הפנים
דיווחים לא מהימנים
דיווחים לא מהימנים
דיווחים לא מהימנים
דיווחים לא מהימנים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג:
מבקר המדינה ממליץ למשרד הפנים: ליטול את סמכויות הניהול של העירייה
יוליהנכתבה ביום שלישי, 21 בנובמבר 2017, 15:37

אחרי דו"ח מבקר כז מה עוד יש לומר, לכו הביתה!! שיטת הניהול של אבוטבול פשטה רגל.... ועוד הוא מבקש להיות בקדנציה שלישית? יש אשכול נמוך מ-1? היכן הוא רוצה לקבור אותנו?