בית המשפט העליון : המשטרה תגבה את העירייה בהסרת השלטים

אבוטבול בדיון: כראש עיר אני מחויב גם לשלומם של כאלף עובדי העירייה, ולא נכון יהיה להכניס עובדים למצב של סכנה

התייעצות באולם
התייעצות באולם

בית המשפט העליון דן ביום חמישי בבוקר בבקשה שהגישה עיריית בית שמש, לעיכוב ביצוע החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים לפני כחודש, שקבע כי עיריית בית שמש והעומד הראשה יצטרכו לשלם קנס יומי על כל יום ששלטי הצניעות לא יוסרו מהעיר, כאשר הכותרת להכרעת הדיון הייתה כי העירייה והעומד בראשה יואשמו ב'בביזיון בית המשפט'.

ראש העיר משה אבוטבול באמצעות היועץ המשפטי של העירייה עו"ד מיקי גסטווירט ושני עורכי דין נוספים עו"ד שחר בן עמי ועו"ד יואב קוק, עתר לבית המשפט העליון לעיכוב ביצוע החלטה לפי פקודת ביזיון בית משפט עד להכרעה בערעור על ההחלטה, בתאונה כי עיריית בית שמש עשתה רבות בכדי להסיר שלטים, ולבד מכך העירייה לא יכולה בכוחותיה המוגבלים לאכוף את הסדר, מה שדורש התערבות משטרתית.

שופט בית המשפט העליון חנן מלצר שדן בעתירה נתן לכל אחד מהצדדים, להביע את עמדתו על נשוא העתירה, והיו שם עורכי הדין שייצגו את עיריית בית שמש, עורכת דין שייצגה את "המרכז הרפורמי" שעתר נגד עיריית בית שמש בנושא שלטי הצניעות, והצלע השלישית היו נציגי היועץ המשפטי לממשלה.

פרקליטי העירייה טענו בדיון כי העירייה עשתה רבות כנגד הורדת השלטים, בין אם הורדה בפועל ובין אם זה קנסות כנגד בעלי בתים שבתחומם הוצבו השלטים, ולכך דרשו לבטל את ההחלטה כי העירייה גרמה לביזוין בית המשפט ולדחות את הקנס הכספי היומי בגינה.

תוך כדי דיון ירד השופט לפרטים, וחילק בין שני מקומות בהם יש שלטי צניעות, האחד ליד בתי הכנסת ברחוב חזון איש, והשני במרכז המסחרי בקרית הרמ"א, ואכן בהכרעת הדין היתה התייחסות נפרדת לשני השלטים, כאשר את שלטי הקרטון שהוצבו ברחוב חזון איש דרש השופט להסירם תוך 14 יום אחר והם נמצאים ברשות הרבים. לעומת זאת השלט שנמצא במרכז הקניות הוא נמצא על בית פרטי, ועל כך ביקש השופט לקבל בכתב את כל ההליכים שעשתה העירייה בכדי להסיר את השלט הזה, ורק לאחר מכן יתן את החלטתו על שלט זה.

ראש העיר משה אבוטבול אמר בדיון כי ראוי שבית המפשט יבין את הקשיים עמהם מתמודדת עיריית בית שמש, העירייה למעשה כבר הורידה שלטים בעבר, אך אלו גררו מעשי אלימות כולל הפיכת ניידת של העירייה והפיכת ניידת משטרה, כך כשראש עיר יש לו מחויבות גם לשלומם ולבריאותם של עובדי העירייה.

במרכזו של הדיון ביקש השופט לדעת את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, וכשהוא שמע שלדעת הפרקליטות זה נושא שקשור לעירייה במסגרת אכיפת חוקי העזר ולא של המשטרה, אמר השופט כי רק בשנה שעברה היה מקרה דומה בירושלים בשמחת בית השואבה שבה תלו שלטים שחילקו את הרחוב בין גברים לנשים, ודווקא שם המשטרה היא שעשתה את העבודה, ולכן אין כל סיבה שגם כאן המשטרה לא תגבה את העירייה.

למול בקשתו של השופט אמרו נציגי היועץ המשפטי לממשלה כי הדבר לא בסמכותם והם מבקשים לצאת להתייעצות. אכן כעבור כחמש דקות חודש הדיון, ונציגי היועץ המשפטי השיבו כי המשטרה תגבה את העירייה, אך השופט לא הסתפק בכך, וביקש שלבד ממה שהמשטרה תגבה את העירייה בעת הורדת השלטים, היא גם תערוך פיטרולים באזור במשך מספר ימים לאחר הסרת השלטים, בכדי שאלו לא יתלו שוב. כמו כן ביקש השופט שהסיכום של גיבוי המשטרה לעבודת הפקחים של עיריית בית שמש לא יעשה רק בדרג מקומי, אלא מפקד מחוז ירושלים יקח חסות על העניין.

בסיכומו של דיון קבע השופט שהוא מקפיא בינתיים למשך שבועיים את החלטת בית המשפט המחוזי בעניין 'ביזוין בית משפט', אך עם זאת הוא דורש שהעירייה יחד המשטרה ידאגו להסיר תוך 14 יום את השלטים ברחוב חזון איש, ולצד זה העירייה גם תתקין במקום מצלמת אבטחה בכדי שהשלטים לא יתלו שוב. השופט גם הוסיף כי הוא אומנם נותן ארכה לעירייה של שבועיים, אבל אם בתוך זמן זה העירייה לא תעשה את המוטל עליה על פי חוק, נושא ביזוי בית המשפט יקבל משנה תוקף.

לגבי השלט במרכז המסחרי בקרית הרמ"א, אמר השופט כי הוא רואה שנעשו כאן דברים, ומדובר גם במקרה מורכב יותר, ולכן הוא נותן לעירייה שבועיים בכדי לשלוח לו תזכיר מסודר מה עשתה העירייה בנושא הורדת שלט זה.

עו"ד של המרכז הרפורמי ניסתה לטעון כי מבחינתם השלט במרכז המסחרי הוא בעייתי יותר, שכן הוא בתוך מרכז קניות והוא בסמוך לקופות חולים, אך השופט לא קיבל את הדברים ואמר כי בית המשפט רוצה לקבל קודם את החומר הכתוב מה עשתה העירייה בנידון, ורק לאחר מכן בית המשפט יתן את החלטתו. תוך כדי דיון השופט גם סנט בעו"ד של המרכז הרפורמי שהחלה להגביה את קולה, ואמר כי היא צריכה לזכור שאיננה נמצאת כאן באסיפת בחירות.

בתגובה להחלטת בית המשפט העליון אמר ראש העיר משה אבוטבול, כי הוא שמח שכבוד השופט הבין שבית שמש היא עיר מורכבת וצריך לנהוג בה בחכמה, כמו כן ההחלטה לתת גיבוי משטרתי לעבודת העירייה היא החלטה נבונה וראויה, אם כי הוא היה שמח אם המשטרה הייתה לוקחת את כל הנושא הזה על עצמה, כשם שהיא מטפלת בכל עבירה על חוק, בפרט שזה לא ענין מקומי של בית שמש, אלא החלטה גורפת לכל הארץ בענייני שלטי הרחובות.

המאמר הועבר ע"י דוברות העירייה

נושאים: ביהמש העליון, הסרת השלטים, בית שמש
התייעצות באולם
התייעצות באולם
התייעצות באולם
התייעצות באולם
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: