ארדואן לא מספיק, גם רבנים נגד רכישת מלט ממפעלים מחללי שבת

מפעל המלט קיים כבר למעלה משבעים שנה, ובכל השנים בער כבשנו גם בימות השבת. עשרים שנה אחרי שנחתו ראשוני החרדים בעיר מבקשים עתה לדומם את מנועי הכבשן בשבתות אחרת- חרדים לא יקנו מלט תוצרת הארץ

מלט הר טוב
מלט הר טוב

במפעל המלט בבית שמש חוששים לא רק מההיצף בשוק המלט, בימים אלה גבר החשש שם גם מהתערבות רבנים בניהול ימי העבודה של המפעל. מפעל המלט, בעבר נשר הר טוב, עבד שבעה ימים בשבוע, היום היחיד בו הושבת כבשן המפעל היה יום הכיפורים. מצבת כוח האדם במפעל כללה תושבים מהעיר והסביבה, כאשר בכל השנים השתדלות לא להפעיל מערכים במפעל שאינם מחייבים חילול שבת. מתחם האריזה, השיווק, השקילה, הניהול, הכספים, היו סגורים, גם עובד תורן לא נכח בהם. המקום היחיד שעבד היה מתחם ה'בישול' בו המשיכו לעבוד במשמרות יום ולילה.

במפעל נעשו מאמצים לצמצם את העבודה בשבת, מעולם לא כפו על עובד שביקש לא לעבוד בשבת להיות במפעל, והכול היה מתוך הסכמה ורצון של עובדים תורניים בימי השבת.

מפעל מלט בית שמש נקלע למצב בלתי סביר מבחינת היצף שיווק המלט בארץ. מחיר המלט הישראלי טיפ טיפה יקר יותר ולכן ניהלו דיונים עם גורמים שונים כדי לצמצם את היצף השוק. בין היתר הוזמנו למפעל נציגים חרדיים, ביניהם הרב משה גפני, יו"ר עדת הכספים. במפגש עם הנהלת המפעל לא עלתה כלל הסוגיה של חילול השבת במפעל.

באחרונה התכנסו מספר רבנים בביתו של רב שכונת רמה ב, רב משפיע שדעתו קובעת ואסרו על התערבות מצד גורמים חרדים להצלת המפעל. במכתב אותו פרסמו על גבי לוחות המודעות תחת הכותרת זעקת השבת כתבו הרבנים:"באנו בזה לבקש ולתבוע את עלבונה של שבת קודשנו, אשר לדאבוננו נרמסת בריש גלי על ידי הרבה מפעלים שמייצרים את מוצריהם בשבת קודש, ובפרט בעניין המלט והבלוקים המיוצרים בארצנו הקדושה על ידי מפעלים העובדים רח"ל בשבת, בו בזמן שבשנים האחרונות כמעט ממחצית מהמלט מיובא בחו"ל באותו מחיר ללא חשש חילול שבת". אם שמתם הרבנים אינם מתייחסים דווקא למפעל מלט בית שמש אלא לכלל מפעלי המלט בארץ גם זה שברמלה. .הרבנים מבקשים במכתבם שכל אחד יתאמץ להעדיף לקנות מלט שאין בו חילול שבת כלל. ברור שאי רכישת מלט במפעל תמיט עליו סכנה קיומית. על המפעל חתומים שבעה רבנים מבכירי הרבנות החרדית בעיר.

במפעל מודאגים מעצם העובדה שהרבנים ניהלו דיון ארוך ולא מצאו אפילו להזמינם לפרוס דרך עבודתם במפעל שמלכתחילה מבקשת לאמץ מניעת חילול שבת. הנה תגובת המפעל:

חברת מלט הר טוב לא כפתה ואינה כופה על מי מעובדיה לעבוד ח"ו בשבת ומידע זה הועבר ככל הנראה בשוגג לכבוד הרבנים" עם פרסום המכתב (על אף שלא מוזכר במכתב הרבנים שום מילה על מפעל המלט הר טוב) חברת מלט הר טוב פנתה לכבוד הרבנים על מנת שתינתן האפשרות הלגיטימית לפרוס בפניהם את הפעולות הנמרצות, ההשתדלות והמחויבות לשמירת השבת". "החברה מצרה על כך שלא ניתנה לה הזדמנות זו טרם פרסום המכתב. ובטוחה כי יצא תיקון והבהרה בהמשך".

נושאים: מפעל מלט, רבני בית שמש החרדים
מלט הר טוב
מלט הר טוב
מלט הר טוב
מלט הר טוב
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: