הטבלה שצריכה לזעזע

היעדרותה של בית שמש מפרסום דירוג האשראי של הרשויות, הוא רשימת הערים שכדאי וטוב לעשות עמם עסקים מדאיג מאוד. המצב מחורבן כלכלית , עכשיו כל העולם יודע גם. איך יוצאים מזה?

בית שמש
בית שמש

השבוע פורסם דירוג הרשויות המקומיות ע"פ המחקר של CofaceBdi הקובע את דירוג היציבות הפיננסית של הרשויות בישראל. המחקר של CofaceBdi בחן את כל אוכלוסיית העיריות והמועצות בישראל והתבסס על שימוש ב-3 מקורות מידע: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דוחות כספיים של העיריות והמועצות (דוחות מבוקרים לסיכום נתוני שנת 2017) ומאגרי המידע של חברת CofaceBdi.

על מנת לבחון חוסן פיננסי נבחרו מספר מדדים פיננסים המשקפים את יכולתן של עיריות ומועצות לעמוד בהחזר חובות. כמו-כן, נבנה מדד של יעילות פעילות שמשקף את יעילות התנהלות של עירייה או מועצה. מטרת העבודה הייתה לאתר את המועצות והעיריות בעלות פרופיל של סיכון עסקי, חוסן פיננסי מוסר תשלומים ויעילות הטוב ביותר.

בדרוג נכללו רשויות בדרוג סוציו אקונומי הנע בין 4 ל- 10 (הכי טוב) הדירוג הסוציו אקונומי מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות על פי נתוני הלמ"ס ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע (סה"כ כלי רכב פרטים מחולק במספר התושבים), אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה. יצוין שדירוג היציבות הפיננסית לא תמיד קשור לדירוג הסוציואקונומי ויתכנו רשויות השייכות לאשכול נמוך אך דירוג היציבות שלהן יחסית גבוהה ולהיפך.

בית שמש הרשות שמעניינת אותנו לא נכללת במחקר הזה. כי מיקומה הסוציאקונומי בטבלה נמוך מזה שהוחלט במחקר. את טבלת הערים סוגרת העיר טבריה, מקום 40!!! לפניה קרית גת, רמלה, קרית ים, עכו, נהריה, אילת ואפילו נצרת עילית. מצב סוציו אקונומי 4. מה יש בערים האלה (או אין) שעושה את הערים יציבות כלכלית יותר מאשר בית שמש? לא צריך הרבה אינטליגנציה כדי להשיב.

למי שלא מבין את העובדה הקשה הזו, הדגשנו עבורו את מטרת העבודה של המחקר. אלה מתחלקים לארבעה: סיכון עסקי, חוסן פיננסי, מוסר תשלומים, ויעילות.

אחרי פרסום מחקר כזה, ועל זה נופלות החלטות כלכליות, בעיקר על זה. כל היתר זה ציונות... מה צריכה להיות נקודת המוצא של מי שמבקש להגיע להתגורר או לפתוח מפעל עסקי בבית שמש?.

בעבר היצפנו את קיומו של דו"ח אחר, של חברת אורבניקס. מוטב להם לראש העיר ללמוד את אותו דוח, שאמנם נכתב לפני מספר שנים, (2015) ולנתחו מול המיפוי החדש של הערים במחקר CofaceBdi ואז לשבת לקבוע מסקנות, לפעול לפיהם ולהתקדם הלאה.

אומרת ראש עירנו שיש לה צוות מעולה, ראש פתוח, כלכלי, הנה הזדמנות להוכיח עצמו. ויפה שעה אחת קודם, כי מה שלא יעשה עכשיו מיד לא ייעשה לעולם. ואל תשכחו הזמן מתקתק...

דירוג הרשויות לא צריך להכניס את בלוך לדיכאון, יכולה לקחת ממנו מה שצריך, את נקודות ההכוון לבניה מחדש. הנה יש לה אותם מתומצתים, מרוכזים בארבע משימות, תתחיל ביעילות, תבדוק את מוסר התשלומים של העירייה, תבנה חוסן פיננסי ואז העיסוק העסקי ייפול ממילא. איך עושים זאת? לשם כך היא נבחרה... מה היא עושה בינתיים? בינתיים שמענו וקראנו הרבה מילים.

נושאים: דירוג האשראי, בית שמש, עיר עניה
בית שמש
בית שמש
בית שמש
בית שמש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: