דו"ח מבקר המדינה חייב להגיע למשטרת ישראל

מבקר המדינה קבע: עיריית בית שמש ממשיכה להתנהל במקרים רבים באופן כושל ובניגוד לכללי המינהל התקין בנושא כוח אדם, למה כשלה? היכן בדיוק וכיצד כשלה? מי שיכול להשיב זה רק גוף חוקר- משטרת ישראל.

בית העירייה
בית העירייה

אסור שדו"ח ביקורת המדינה יעבור מתחת לרדאר, כבר אתמול קיימה ועדת הביקורת של העירייה ישיבה ובה דנו בדו"ח. כל חברי הוועדה תמימי דעים שאכן הדו"ח קשה מאוד וחמור מאוד, ואסור לתת לדו"ח אם היא חפצה חיים להתפספס. בישיבה שהתקיימה ובה נכחו גם היועץ המשפטי וגם מבקר העירייה ניסו להבין אם יש דרכים לטפל בדו"ח. ומכיוון שהדו"ח מתחלק לפי נושאים הרי שיש בודאי דרכים לטפל בו ובממצאיו. בינתיים ביקשה הוועדה לקבל את מצבת כוח האדם ופירוטי השכר שהעובדים זוכים לו. אקמול לחולה גוסס...

ממצאי ביקורת המעקב העלו שורה ארוכה של ליקויים, חלקם חמורים וחלקם אף מתחום טוהר המידות. חומרת הדבר נעוצה בכך שחלק ניכר מהליקויים עלה כבר בביקורת הקודמת, אך עיריית בית שמש התעלמה מהדברים ולא הקפידה לתקן את הליקויים גם בחלוף שש שנים ויותר מפרסום ממצאי הביקורת הקודמת. נמצאו ליקויים רבים, חלקם חמורים, בתפקוד העירייה ובפעילותה בנושא הכספים ובניהול כוח האדם. בכלל זה: גירעונות מתמשכים בתקציבה השוטף; אי-עמידה בתכניות התייעלות; חריגות בתקציב השכר; ליקויים בוועדת הבחינה לקבלת עובדים; מעורבות אסורה של סגן ראש העירייה בענייני כוח אדם; תופעה נרחבת של העסקת קרובי משפחה בלי שנקבעו כללים להעסקתם; הענקת כוננות ושעות נוספות לעובדים בלא תבחינים. עיריית בית שמש ממשיכה להתנהל במקרים רבים באופן כושל ובניגוד לכללי המינהל התקין בנושא כוח אדם. מהדוח גם עולה תופעה מדאיגה וחמורה: העירייה דיווחה על תיקון הליקויים, אולם בביקורת נמצא כי רוב הליקויים לא תוקנו ודיווחי העירייה התבררו כלא מהימנים

על העירייה להפיק לקחים מממצאי בדוח זה ולפעול לאלתר ובלא דיחוי נוסף לתיקון שכאמור חלקם חמורים ומתמשכים נוכח חומרת הממצאים בדוח זה ונוכח התמונה העולה ממנו - של התעלמות מחלק ניכר מממצאי הדוח הקודם מ-2011 - הרי שהתנהלותה הכושלת והממושכת של עיריית בית שמש בנושא ניהול כוח האדם מחייבת את משרד הפנים, כמי שאחראי לפקח על הרשויות המקומיות וכמי שמשמש מאסדר שלהן, לשקול הפעלת כל הסמכויות העומדות לרשותו, כדי ליצור שינוי עמוק באופן התנהלותה של העירייה ובאופן תפקודה בתחום זה. באשר לבעיית כוח אדם וקרבת המשפחה, כבר עתה ניכרת המגמה שלא לפטר איש מקרובי המשפחה.

וועדת הביקורת שהתכנסה, אינה הגוף שצריך להיות מזועזע מהממצאים החמורים שגובלים בטוהר המידות. מי עוד צריך לטפל בממצאים החמורים? עיריית בית שמש כבר הוכיחה שאינה יודעת ואינה מסוגלת בכוח האדם המצוי בתוכה לשנות מציאות. המבקר מעיד שמדובר בליקויים חוזרים, מתמשכים, אי עמידה בתכנית התייעלות. איך מתקנים?

היום יום שני והמערכת אפילו לא הזדעזעה מהממצאים, שאגב הם מוכרים ומונחים לפני בכירי העירייה כבר שבועות. האם הם אינם יודעים איך להיכנס לתוך המבוך הצר הזה, אם לא יודעים אולי מישהו מבחוץ ינחה אותם? אולי משרד הפנים? אולי האגף לביקורת במשרד הפנים? וכאשר המבקר אומר כי חלק מהליקויים לקוחים מתחום טוהר המידות, האם צריך להותיר זאת חלול בלי שמות, בלי שייכות, בלי לדעת מי אחראי לפגיעה בטוהר המידות? האם התכוון המבקר להענקת כוננות ושעות נוספות לעובדים בלא תבחינים או אולי לתופעות שפורטו לפניו אבל אינם באים בתיאוריו בדו"ח.

הטיפול בדו"ח הזה לא צריך להסתפק בטיפולו בוועדת הביקורת, תהיה זו חדה ככל שאפשר אינה מסוגלת להציג לציבור פתרונות יעילים למניעת אי הישנות התופעות עליהם מדבר המבקר בדו"ח 2017. משרד הפנים אף הוא לא יצא נקי מתחת ידיו של המבקר, המשרד הזה עם כל ניסיונו כשלך בכל אשר לעיר בית שמש. אז האם יכול משרד הפנים להורות לתקן ליקויים שהיו פתוחים לפניו בכל השנים ולא עצר בעדם להתקיים?

מבקר המדינה יותר מאשר רמז, כאשר קבע כי יש אי עמידה בטוהר המידות, למעשה מבקר המדינה מבקש כאן כניסת גוף אחר למשחק, האם הוא מכוון למשטרת ישראל ולמחלקות הבדיקה שלה? הגיע הזמן.

נושאים: בית שמש, מבקר המדינה, משטרת ישראל
בית העירייה
בית העירייה
בית העירייה
בית העירייה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: