תקציב 2018 בפתח- האם אנחנו צפויים להתערבות משרד הפנים

בעיר בת ים הגירעון עומד על כ-10% ומ. הפנים הצמיד לה חשב מלווה. בית שמש עם גריעון של כמעט 22% 'התמיד' לה רק תכנית התייעלות. האם הערת מבקר המדינה לגובה מענק האיזון המופרז תשפיע על בניית התקציב?

ספרי תקציב
ספרי תקציב

במה שונה בית שמש מבת ים? מדוע לבת ים שקל משרד הפנים הצמיד חשב מלווה בעוד לבית שמש אין מחשבה כזו ומה שבינתיים מוסכם עליו הוא הארכת תכנית ההתייעלות? האם העירייה עומדת בתכנית ההתייעלות?

משרדי הפנים והאוצר סיכמו בשנת 2017 עם עיריית בת ים כי תגובש לעיר תוכנית הבראה, במסגרתה ימנה לה משרד הפנים חשב מלווה ויוזרמו לקופתה 53 מיליון שקל. כל זה בשל העובדה שלעיריית בת ים חוב מצטבר של סכום מעל למאה מיליון ₪. תקציב עיריית בת ים הרבה יותר גדול מתקציב בית שמש, הוא עומד על סכום של כ- 840 מיליון ₪, כמעט פי שניים מתקציב עיריית בית שמש. כל חשב יודע שהשפעת תפקוד בגירעון של מאה מיליון בתקציב של 840 מיליון היא יותר קטנה מאשר גירעון של מאה מיליון ₪ בתקציב המתקרב ל-450 מיליון ₪. אם בבת ים הגירעון עומד על פחות מ- 10% הרי שבבית שמש הגירעון או החוסרים עומדים על סכום המתקרב לכדי 22% . אז למה בית שמש זכתה לתכנית התייעלות בלבד בעוד בת ים לחשב מלווה? שאלה מצויינת למשרד הפנים.

זה מביא אותנו למצבה הכספי האמיתי של העיר, בשבוע שעבר דחו משרדי הפנים והאוצר בקשה חריגה להנחה בשני מוקדים בעיר, מתחם שערי העיר ומתחם המרכז המסחרי. העירייה לא פירטה ולא הסבירה את הנימוקים אותם בודאי הניחו פקידי המשרד בפני ראשי העיר כאשר העבירו לו את הדחייה. האם אנחנו יכולים לדעת? מן הסתם, המחשבה מכוונת ישר למצבה הכספי השלילי, שאם היה אחרת משרדי המדינה בדרך כלל אינם מתערבים בקביעות רשותיות מעין אלה.

ההערכה היא שהעירייה נמצאת בגירעון גדול מאוד, מתוך דו"ח מבוקר בידי רו"ח לשנת 2016 עולה כי העירייה מצוייה בחוסרים כספיים בסכומים הנאמדים בסכום המתקרב ל-180 מיליון ₪. גירעון רשמי עומד על סכום של 30,675 מיליון ₪, גירעון נגרר בתב"ר עומד על סך 20,895 מיליון ₪. עוד גירעון בתב"רים עומד על 1.915 מיליון ₪. מלוות נכון לשנת 2016 עומד על 30,634 מיליון ₪. בשנת 2017 הסכום הזה גדל. משיכות יתר בבנקים והוצאות שטרם שולמו עומדים על סך של 95 מיליון ₪. הנה לכם סכום המתקרב לכדי 180 מיליון ₪. אז למה לבית שמש אין חשב מלווה?

עיריית בית שמש מגבשת לעצמה עתה את תקציב 2018. מה תהיה המסגרת שלו? כיצד וממה הוא יורכב? ובכמה המדינה תממן או תתמוך בעיר בית שמש השנה לאור הערתו של מבקר המדינה בגובה התמיכה (מענק האיזון השני בגודלו בארץ) ממשרדי הממשלה לעיר. עיריית בית שמש מצויה עדיין במסגרת תכנית התייעלות, ועם זאת העירייה צירפה עובדים חדשים מבלי ליידע את משרד הפנים. ומה היא תציג לתושבים בשנת 2018, האם יש מצב שתבקש להאריך את חתימתה להמשיך במסגרת תכנית התייעלות עוד שנה? כל הסיכויים שכן... בית שמש תיכנס לשנת בחירות כאשר היא במסגרת תכנית מפוקחת של משרד הפנים, מפוקחת אך לא מספיק, לפחות בהשוואה לעיר בת ים.

נושאים: בית שמש, בת ים, משרד הפנים
ספרי תקציב
ספרי תקציב
ספרי תקציב
ספרי תקציב
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: