עכו ובית שמש... צפון ושפלה... ואיזה הבדלים?

https://www. ornews. co.il/%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%9E%D7%A9שתי ערים מעורבות, עכו עם 30% ערבים, בית שמש עם 55% חרדים. בעכו אין הפרדה בבניה, בבית שמש עושים הפרדה, בונים לחרדים לבד, לחילוניים לבד. למה ההבדל?

מכובדי טכס החתימה על הסכמי הגג
מכובדי טכס החתימה על הסכמי הגג

"המדינה חתמה על הסכם גג עם עיריית עכו לבנייה של קרוב ל-18 אלף יחידות דיור". עד כאן ממש כמו שהמדינה חתמה עם עוד 12 רשויות. בעכו סיכמו ראש העירייה ושרי האוצר או השיכון כי: "מחצית מהדירות יוקצו לבני המקום.". אתם קוראים נכון, מחצית מתוך כ-20 אלף יחד יוקצו לבני המקום. כ- 10 אלפים יח"ד יימכרו בעדיפות לבני המקום. ילדי עכו לא יעמדו בתור לדיור למשתכן, לא יעמדו בתור להגרלות, לא יצטרכו לחיות במתח העצום של זכיה או חלילה כישלון בהגרלה. הם בטוחים שתהיה להם דירה באחת מהשנים הקרובות. בשפה אחרת לכל זוג צעיר בעכו יש סיכוי להיות בעל דיור מקסימום תוך ארבע שנים. חלקם תוך שנה, חלקם תוך שנתיים חלקם מכסימום תוך ארבע שנים. פרק זמן סביר ביותר.

בבית שמש תמונת המצב שונה. בעוד אלפי דירות לציבור החרד נמצאות בשלב זה או אחר של השיווק הרי שלציבור החילוני עדיין אין אפילו רשימת קבלנים זוכים. כי אין קבלנים המוכנים לבנות במחירים שהאוצר דרש. פעמיים יצא מכרז, ואין קבלנים. פלא? או מכוון... האם יש שפועל מאחורי הקלעים ומשכנע קבלנים לא לגשת למכרזים האלה. כישלון של המכרזים מעיד כאלף מילים על כך שהציבור החילוני להערכת הגורמים הקבלניים אינו פוטנציאל נכון בבית שמש.

הדירות בעכו ישווקו תוך ארבע שנים בין השנים 17- עד 21. המדינה תבנה את המוסדות על פי עיתון גלובס: כדי לתמוך באלפי הדירות החדשות יוקמו גם 121 כיתות גני ילדים חדשות, 538 כיתות בית ספר, 52 כיתות חינוך מיוחד, 12 מעונות יום, שמונה בתי כנסת ו-3 מקוואות, 33 מתנ"סים, 3 ספריות ו-7 אולמות ומגרשי ספורט. התוכניות כוללות גם שטחי מסחר. ההיקף הכספי הכולל של הסכם-הגג עתיד לעמוד על כ-3 מיליארד שקל.". ומה בבית שמש? העיר לא תבנה בעצמה את הצרכים האלה. העיר הטילה על הממשלה, אותה ממשלה שיצרה כאן תוהו ובוהו בתחום הדיור לחינוך היא אשר גם תפתור את הבעיות לדיור הבא. ובואו נפסיק להתפלסף. עכו בונה 21 אלף יח"ד . ממוצע של 3-4 ילדים לדירה. לאלה יהיו המוסדות לעיל. בית שמש בונה 30 אלף יח"ד. ממוצע ילדים לדירה 6-8 ילדים. על פי ההערכה הזו צריך לבנות בבית שמש הכל פי שניים: 242 כיתות גני ילדים. 1076 כיתות בית ספר. 104 כיתות חינוך מיוחד. בתי כנסת ומקוואות אצלנו פי עשר כי כולנו יהודים. 66 מתנסים, 6 ספריות 14 אולמות ספורט ומגרשי ספורט...

בעוד שבעכו פירטו בדיוק את הצרכים, הכול על פי הערכות, כמובן. בבית שמש הכול לוט בערפל. הנה מילה במילה מה מתוך ההסכם בין עיריית בית שמש למשרד השיכון והאוצר: : "משרד השיכון מתחייב לעשות ככל יכולתו לפעול ביחד עם הרשות המקומית אל מול משרד החינוך על מנת שקבלת ההרשאות לבניית המוסדות יהיו בהתאם לצורי תכניות השיווק והאכלוס". לכם ברור. כמה כיתות על פי ההסכם הזה ייבנו בבית שמש? כמה מגרשי ספורט? כמה בתי כנסת? כמה מקוואות? לי זה לא ברור.

1076 כיתות זה בערך 89 בתי ספר! כיום חסרות כ-400 כיתות שזה כ-33 בתי ספר. כמה הרשאות יכול לתת משרד החינוך? כמה? כמה? לא עומדים בקצב של אתמול, אז מבטיחים לנו אשחיות שיעמדו בקצב בעתיד. הולכת שולל כזו לא היתה מזן... ואנחנו כסומים הולכים שבי אחרי האנשים המבטיחים לנו . אלה הרואים צל הרים כהרים יכולים להמשיך לעבוד עלינו ואנחנו פשוט אוכלים אותה...

עכו אשכול חברתי 4. בית שמש אשכול חברתי 2. בעכו אוכלוסיה ערבית, כ-30% מהאוכלוסיה ערבית. אין בהגדרה הכללית לבניית הדיור כמה לערבים כמה ליהודים. האם עכו ובית שמש חד הם? האם הממשלה ראתה בהסכמי הגג בעכו ובבית שמש אותה מדיניות? אם כך למה בעכו אין הגדרה ברורה לרוכשי הדיור. נדמה לי כי בית שמש בניגוד לפסיקה בבג"צ היא העיר היחידה שהרשות המקומית שלה מונעת מצעירים חילוניים לרכוש דיור בכל שכונה שהם רוצים. למה? הם מבקשים למנוע חיכוכים... חיכוכים? ומה יש עכשיו בין האוכלוסיות?

רצה הגורל ועכו נסמכה לבית שמש, וניתן להשוות טוב טוב את שני ההסכמים שחתמו עליהם אותם אישים, אותו נתניהו, אותו כחלון, אותו גלנט, אותו בנט אותו דרעי. למה בית שמש מתלהבת מנמלים בעוד עכו מקבלת פילים?

ובואו נדבר בעוד כמה חודשים, כאשר תגלו את התממשות האשליה הזו. בעוד בעכו תהיה התלהבות רכישה שאין כדוגמתה, במתחם ה שעדיין לא החל שיווקו מכיוון שאין עדיין קבלנים זוכים, יישאר שומם עד לגאולתו בידי יזמים חרדים לטובת אוכלוסיה חרדית...

נושאים: הסכמי גג, בית שמש, עכו, ערים נפרדות
מכובדי טכס החתימה על הסכמי הגג
מכובדי טכס החתימה על הסכמי הגג
מכובדי טכס החתימה על הסכמי הגג
מכובדי טכס החתימה על הסכמי הגג
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: