חדרה, כפר סבא ובית שמש, מה המשותף ומה ההבדל ביניהם?

שלושה ישובים בני אותו מניין חברי מועצת עיר, עם תקציבים שונים, במצב סוציואקונומי שונה, ועם איכות חיים עוד יותר שונה. איך? למה?

סמל העיר חדרה, נוצר ע"י מעלה היצירה
סמל העיר חדרה, נוצר ע"י מעלה היצירה

ברשימת הערים ששר הפנים חתם השבוע על מניין חברי מועצת העיר מצאנו שלושה ישובים זהים במניין חברי מועצת העיר, חדרה, כפר סבא ובית שמש. לשלושת הישובים האלה יהיו בבחירות הקרובות 21 חברים מועצת עיר. ננסה למצוא קווי דמיון בין ישובים בעלי אותו מספר חברי מועצת עיר, שהוא תוצאה של כמות אוכלוסין.

העיר חדרה -102 אלף תושבים, כפר סבא- 108 אלף תושבים, בית שמש 122 אלף תושבים. לכאורה צריכה להיות הרשות הגדולה עם מניין תושבים הגדול ביותר עם התקציב הכי גדול. בואו ונראה: תקציב , כי התקציבים לשנת 2018 עדיין לא אושר במשרד הפנים, אז נשווה את התקציבים של כל רשות מקומית לעומת מקביליה לעניינינו אנו.

האם זה יומרני לעשות השוואה כזו? ממש לא, תושב בכל עיר הוא תושב, והוא משלם ארנונה בהתאם לדרישה ממנו. כל השאר זה עניין לפיתוח, ליוזמה, לרצון מנהלי העיר לקדם ולפתח. בית שמש מתברר נשארת מאחור כבר הרבה מאוד שנים. בחנו את התקציב לכל רשות מהשלישייה הנ"ל והנתונים מפתיעים עד כדי מדהימים.

תקציב עיריית חדרה שנת 2017 - 607 מיליון ₪. תקציב עיריית כפר סבא 763 מיליון ₪. תקציב עיריית בית שמש- 465 מיליון ₪. נדגיש: מקורות התקציב לכל רשות הם ארנונה כללית, מסחר, תעשיה, שירותים ומגורים, מענקי משרדי ממשלה, מענק איזון, תקבולים ממשרדי ממשלה, ועצמיות. הנה לכם נתון שמסביר לכם אולי למה המציאות בבית שמש היא כפי שהיא. קחו עוד נתון: הכנסות מארנונה בחדרה מגיעות לכדי 302 מיליון ₪!!! כפר סבא 387 מיליון ₪. בית שמש הכנסות מארנונה 181 מיליון ₪. מעניין אתכם סעיף ההנחות בארנונה? בבקשה. חדרה- 44.5 מיליון ₪. בית שמש -31 מיליון ₪. כפר סבא 52 מיליון ₪. באחוזים, בית שמש הכי הרבה הנחות. לא ציינו, ואנחנו מזכירים לכם, בית שמש גדולה משני הישובים הנ"ל, 20,000 יותר מחדרה, 14 אלף יותר מכפר סבא.

לפי מדד חברתי של הלמ"ס לשנת 2006 חדרה באשכול חברתי 6, כפר סבא ב- 7 בית שמש ב- 3, מצב שכבר השתנה וכיום עומדת בית שמש באשכול 2.

הנה לכם הבדלים מהותיים, מסכמים, משפיעים על רצון התושב להמשיך להתגורר בעירו, על תמונת המצב של איכות החיים, כי תקציב הוא פונקציה של הכנסה והוצאה. למשל, משהו שאהוב לציין בימים האלה לרגל חגיגת המונדיאל, שתי קבוצות הספורט הייצוגיות של הישובים האלה בליגה בכירה מאוד, (ליגת העל) ואילו בית שמש בליגה האחרונה בשרשרת הליגות הכדורגל בארץ. למה? השקעה עירונית, בית שמש משקיעה בספורט הייצוגי סכום זעום, בהתאם ליכולת.

נושאים: בית שמש, כפר סבא, חדרה
סמל העיר חדרה, נוצר ע"י מעלה היצירה
סמל העיר חדרה, נוצר ע"י מעלה היצירה
סמל העיר חדרה, נוצר ע"י מעלה היצירה
סמל העיר חדרה, נוצר ע"י מעלה היצירה
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: