ההחלטה שתשפיע על בחירות 2023

הימים ימי סערה תרתי משמע, אפילו בדגל התורה מתקשים להכריע ובינתיים מורים לנצל כל פתח כדי ליצור חזית חרדית אחת בבית שמש. סקירה ראשונית על מערכת בחירות שאמורה להיות משעממת שתוצאתה ברורה.

מערכת בחירות בית שמש
מערכת בחירות בית שמש

מערכת הבחירות בעיר אינה עוצרת אפילו ברגעי ההלוויה של הרוגי האסון הנורא- בנחל צפית. הקול החרדי בעיר ומסביב, באותם ישובים אשר יושפעו מההחלטה על בית שמש, ישבו ולמדו את החלטת דגל התורה לפתוח במו"מ עם ש"ס. הימים ימי סערה תרתי משמע, אפילו בדגל התורה מתקשים להכריע ובינתיים מורים לנצל כל פתח כדי ליצור חזית חרדית אחת בבית שמש.

דגל התורה בהודעה רשמית: "מרנן גדולי התורה הורו להנהלת "דגל התורה" לפתוח במו"מ עם ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול לגבי הבחירות הקרובות, ולאחר מכן ישובו עם תוצאות המו"מ לגדולי התורה". בדגל מבקשים להציב מועמד מטעמם, אלא שהמחלוקת בתוך הסיעה המקומית, כמו הסיכוי לאבד כל אחיזה משמעותית בשלטון, גורמים להם לשקול את צעדיהם בזהירות. ויש להם הרבה מה להפסיד... במקרה והבחירות יוכרעו לטובת אבוטבול בהיעדרם הרי שהם יישארו מחוץ לחלוקת העוגה ביום שאחרי הבחירות. בעיקר אבדן תיק ההנדסה ותכנון הבניה בו חרש משה מונטג כל גבעה רמה מסביב לעיר. למעשה זה התיק החשוב ביותר שדגל שואפת להחזיק בו בכל מצב, עם מועמד לראשות או בלי מועמד. בדגל מכירים את המחשבה שתיק זה יועבר לידיים של אחת החסידויות האחרות שכבר הקדימו וסגרו עם אבוטבול.

נוסיף הערה, גם אבוטבול וגם דגל מבינים שהם לבד, לא לוקחים את הבחירות הבאות. להשיג ניצחון הם יכולים להסתפק בצירוף שאר הסיעות החרדיות ובצירוף נדוניה שתביא סיעה חילונית אחת, הפעם זו סיעת הליכוד. זה נראה פשוט רק על הנייר, שכן בשטח, יהיו מאבקים גדולים, קשים, ואולי גם מרים. בין הסיעות החרדיות, בתוך הסיעות עצמן, בעיקר על התפקידים ופחות אידיאולוגיה.

במצב כזה אם דגל תשכנע לקבל את כל מבוקשה ואכן אבוטבול יוכל לספק את כל צרכיה כאשר ברקע דאגה מה מוסכם על חבריו בש"ס, ובתוך המפלגות שכבר הודיעו לו על תמיכה, אז יש סיכוי שיהיה מועמד חרדי אחד, מועמד מטעם ש"ס שלו תהיה זו הקדנציה האחרונה בתפקיד. מה שאומר שההחלטה של היום תכריע מה יהיה בבית שמש בשנת 2023. לכן כל החלטה מצד כל הגורמים, בציבור החרדי ובוודאי בציבור הכללי, חייבת להישקל תוך מבט לשנת 2023.

נכון להיום סגרו עם אבוטבול חסידות גור וחסידות ויז'ניץ, כוחם אינו מכריע, אבל מטה את היחס לטובת אבוטבול. גם החסידויות האחרות לוטשות עיניים לתיקים החשובים שמחזיקים בהם כיום אנשי דגל, וזה גרם למקבלי ההחלטה לנסות להגיע למו"מ בו תנסה דגל לקבל הרבה יותר מאשר החזיקה בו בקדנציה האחרונה.

אחת המשימות, קודם כל לשמר את התיקים החשובים, סגן ראש עיר בתוספת מ"מ, תיק ההנדסה. ברור לדגל שבמו"מ עם אבוטבול יונחו לפני דגל דרישות אגו"י שמהותם טרם פורסמה. וניתן לשער שאגו"י יבקשו להמשיך להחזיק בתיק החינוך, שהוא התיק הכי גדול בעירייה. דגל ירצו אבל לא יקבלו גם את תיק ההנדסה וגם את תיק החינוך. התיק החשוב הבא הוא תיק הרווחה, אלא ששתי המפלגות האלה לא מעוניינות בו בעיקר בשל הבעייתיות הגדולה הקיימת בטיפול במשפחות רבות בציבור החרדי, משפחות המצויות בחסידויות ופחות בקרב הליטאים. בדגל קיימת שאיפה למצוא תפקיד הולם לחבר מועצת העיר ישראל סילברסטיין, שהיה ממונה על תיק השכונות ותיק הבריאות. תיקים זוטרים. זה רוצה להיות סגן ראש עיר, אלא שהתפקידים האלה שמורים לראשי הסיעות ולא לחברים. אחד התפקידים שיכול להיות ויוצע לדגל הוא יו"ר המועצה הדתית בבית שמש. סילברסטיין היה חבר במועצה הדתית ומשם דילג אל חברות במועצת העיר, לא תהיה לו כל בעיה להיכנס לנעליו של יהודה מהדיזדה. אלא שפינוי העמדה הזו ייתקל בקשיים גדולים אצל מצביעי ש"ס. נזכיר כי עובדי המועצה הדתית צופים מהפך בראשות המועצה הדתית וזו הסיבה שגם התארגנו והקימו ועד עובדים לעמוד חוצץ נגד כל מי שינסה לפגוע בעובדים ביום אחרי. בואו של סילברסטיין למועצה הדתית, מכין את הקרקע ליום בו ש"ס תיעלם מהמישור הציבורי ולקדנציה הבאה בה תשלוט דגל בכל מוסדות העיר. מחשבה מדאיגה אצל שותפתו הבכירה של אבוטבול סיעת הליכוד.

יש מחשבה כאילו בש"ס הכול מוסכם וברור מאליו. אז שלא. המפלגה חצויה, אם לא מרוסקת. הרבה מאוכזבים מהפקרת כל עמדה חשובה בה ניתן לשבץ או להעמיד נציג מטעם המפלגה. אבוטבול מבחינת רבים, יכול להיות מועמד של דרעי, לא שלהם. ואלו מחפשים אלטרנטיבות. המחשבה להפקיר עוד עמדה חשובה כמועצה הדתית ולו כדי שיהיה ראש עיר מטעם התנועה אינה מספקת. היו סכסוכים לא מעטים שקרעו את החברה השסית, החודשים הקרובים יוכיחו מי ויתר ומי מוכן אכן להשלים.

מה בליכוד? עדיין אין הסכם סגור בין סיעת הליכוד לאבוטבול, מה שיש זו הבטחה לנהל מו"מ ולסגור תמיכה. הליכוד לא יסתפק במה שהחזיק בלעיש, אלא שואף לנציגות כמעט בכל הבמות, הליכוד גם מקפיד להפיץ שהוא אינו ה'הבלעיש התורן' כל זה ביעד לשמר סטטוס קוו בעיר הוותיקה. מה עמדת הליכוד לגבי המועצה הדתית? על פי העבר הליכוד לא ייחס חשיבות גדולה, ומבחינתו כנראה לא משנה אם המוה"ד תעבור לידי דגל, או לחסידות אחרת. יש להפריד בין סיעת הליכוד לבין מצביעי הליכוד, מצביעי המפלגה מסורתיים ירצו רגל בתוך המועצה הדתית, לכן עלולים המצביעים למרוד בהנהגה שלא תתחייב להשאיר את המועצה בידיים ציוניות.

וכאן נכנסת הבית היהודי. לא ברור כמה תשיג המפלגה הזו בבחירות הקרובות, מנדט אחד או שניים לכל היותר. מה שיהיה באמתחתם לא יכול להכריע, המכסימום זה להשפיע במקום שכבר הכל ברור.

אנחנו רק בתחילת הדרך, כאשר נכון לעכשיו הסיעות החרדיות מתמודדות בינן לבין עצמן, ובתוכן, בעוד חברותיהן הציוניות מתמוגגות על המאבק הפנימי תוך ציפיה ואו תקווה שיבוא השלישי ויכריע ביניהן.

תגובת ראש העיר משה אבוטבול: "אני מודה לסניף דגל התורה המקומי על האימון והתמיכה ואין ספק כי כל מו"מ יצלח ויחד נמשיך לעשות למען ציבור בני התורה והעיר כולה"

נושאים: בית שמש, עיר ציונית
מערכת בחירות בית שמש
מערכת בחירות בית שמש
מערכת בחירות בית שמש
מערכת בחירות בית שמש
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: