איך בונים עיר בישראל

אין עוד עיר בכל הארץ כמו בית שמש שהיא עיר מעורבת בה החרדים רוב והחילוניים מיעוט. זה לא התקיים בעבר וזה לא יכול להתקיים בעתיד. ההגירה השלילית של ציבור ציוני צריכה להדאיג לא את אלה שעדיין נותרו להתגורר כאן בעיר, אלא את אלה שקיבלו החלטות שגויות. ההיסטוריה תשפוט

נוף העיר, עיר מקסימה שהוקמה בשפלת יהודה ו'נחטפה' בידי המימשל לטובת החרדים
נוף העיר, עיר מקסימה שהוקמה בשפלת יהודה ו'נחטפה' בידי המימשל לטובת החרדים

כל יום טוב להרהורים, למחשבות, לשיחות נפש. בודאי בימים כאלה בהם בוחרים את הרב, הרב החדש שאמור לשרת את כל הקהילה ובעיקר את הקהילה שאין לה סמכות רוחנית. ההשתלטות על הכוח הבוחר, ההכוונה למנות רק כאלה שייבחרו את האיש שמועצת גדולי התורה קבעה, עבורי היא מכה אנושה לדמוקרטיה ולמחשבה על יכולת קיום יחדיו של קהילות.

זה מביא אותי לדיון ביני לבין עצמי, האם יכולה בית שמש להתקיים כעיר מעורבת- כעיר בה יכולים חרדים ולא חרדים לחיות בה ביחד. המחשבה הזו מרצדת בי במיוחד לאור האירוע הציבורי הגדול שהתקיים כאן בעירנו בערב חג הפסח אירוע הסכמי הגג.

האם אכן היה שם במעשה הזה שיקול דעת נבון וחכם של הגורמים שקיבלו את ההחלטה?
קטונתי מלומר על גורמי ממשל בודאי ראש ממשלה ושרים כמו כחלון ודרעי שהם קלי דעת ושהחלטתם לחתום הסכמי גג עם בית שמש היא החלטה פזיזה ולא ראויה. ועם זאת, כאדם שקצת מכיר את העיר ואת הנפשות הפועלות בה אני כן אומר שההחלטה הזו לא הייתה חכמה במיוחד.
הסכמי הגג לא נולדו בבית שמש, תכנית הסכמי הגג אינה תכנית לחרדים. זוהי תכנית שנועדה לקדם בניית דיור לפתרון מצוקת הדיור בישראל. יש שני מגזרים בהם מצוקת הדיור גדולה ואף חמורה במיוחד, המגזר הערבי והמגזר החרדי. את מצוקת המגזר החרדי מדינת ישראל החליטה לפתור כאן בבית שמש.
תארו לכם שאת בעיית המגזר הערבי היו פותרים בנצרת עילית באותה דרך שפתרו את בעיית הדיור החרדית בבית שמש. כלומר היו באים לנצרת עילית ומקימים שכונות ערביות לצד שכונות יהודיות. מה יש? וכי אין האזרחים בנצרת אזרחי ישראל... לא עלה על הדעת לעשות כך. לפחות לעת הזו.
למה בית שמש נפלה קרבן בה ייבנו ובונים רק לחרדים? למה לא בערים אחרות, קרית גת, אשקלון, ראשון, אור עקיבא... עכו. ואפילו למה לא מקימה המדינה ישובים חדשים לחרדים בלבד.
נתון בסיסי ראשון המעיד למעשה על התוצאה הסופית הוא כמות המהגרים מהעיר החוצה ואליה. הנתון הזה אומר דבר אחד: אין חדש תחת השמש. מה שלא התקיים בשום מקום אחר בארץ לא יכול להתקיים גם כאן בעירנו בית שמש. אין עוד עיר בכל הארץ כמו בית שמש שהיא עיר מעורבת בה החרדים רוב והחילוניים מיעוט. זה לא התקיים בעבר וזה לא יכול להתקיים בעתיד. נתון כזה מסביר יפה את הסיכוי לקיים עיר מעורבת. יש אמנם מי שחושב שלבית שמש נגזר הדין, יהא מה שיהא, בית שמש תמשיך להיקרא עיר מעורבת על אף שאחוז החרדים מכלל האוכלוסיה רק גדל. בסופו של יום, והחרדים, ההנהגה החרדית כשהיא בינה לבין עצמה מדברת על בית שמש העיר החרדית.
לא העיר המעורבת, אלא העיר החרדית.
כל הדיבור על עיר מעורבת זה פשוט עוד ניסיון הטעיה של מקבלי ההחלטה, עיר מעורבת היא עיר בה המיעוט אינו מרגיש מיעוט והרוב אינו מכריע הכול על פי צרכיו שלו בלבד.
אפילו ירושלים הגדולה, אינה מוגדרת כעיר חרדית למרות האוכלוסיה החרדית הגדולה המצויה שם.
בית שמש אינה עיר מעורבת, בית שמש הולכת להיות עיר חרדית. גלנט ושות' עוד יאכלו את הכובע יום אחד כאשר יגלו כי ה'ביחד' שמקווה לו נתניהו לא יתחיל מכאן, אלא יצא (עבר) מכאן. יצא במובן שכדי להיות 'ביחד' פשוט צריך לדאוג שהחלק השני לא יעזוב את העיר. וההגירה מתרחשת במציאות, היא מתקיימת מול העיניים.
בשלטון המרכזי נאטמו העיניים ונסתמו האוזניים מלשמוע את הדי המציאות המתקיימת בעיר, תושביה החילוניים של העיר בורחים מהעיר. אלה לא פראיירים למרות שהשלטון חושב שיש מספיק פראיירים כדי להסכים להתגורר בעיר חרדית ולחשוב שהם גרים בעיר מעורבת. לא אצטדיון, ולא היכל תרבות ישכנעו את ברי הדעת להבין שזה אכן כך. כאשר אותו היכל תרבות יישאר שומם, כמו אחיו הקטנים, ואותו אצטדיון יחסר את הקבוצות המתרגלות משחקי כדור לא תעזור הימצאותם. המבנים יכולים לשמש גם למופעים מסגנון אחר, ועוד ימים יגידו.
ברגע שלא יישארו כאן חילוניים כבר נפל אחד הבסיסים במשולש לקיומה של עיר מעורבת. הצלע השנייה באותו משלוש קיום לעיר מעורבת מהסס, חושב, מתלבט, הדתיים הלאומיים שוקלים ומתייעצים בטרם בואם לכאן, וגם כאשר יגיעו הרי הם ינסו יחוו ויראו את מעמדם כמבקשים, כמתחננים לזכות במה שיכולים לקבל בכל מקום אחר מבלי להתאמץ, כעבור מספר שנים מתישות פשוט ירימו רגליים.
היה משהו פתטי בממשלה שחשבה שבכסף ניתן לקנות הכל, חושבים ניתן פיצוי כספי וההמונים ימשיכו להאמין אכן שמדובר בעיר מעורבת. כסף קונה הכל, לא קונה חירות. חירותו של אדם לקבוע לעצמו את דרך חייו, לא תירכש אפילו תמורת כל הון. ההיסטוריה מוכיחה זאת, כמובן תוך סייג של אותם אנשי גיס המשתעשעים בינם לבין עצמם ורק עם עצמם כביכול על חירות אישית ופרטית.
מה ניתן לעשות? רק הפרדה. שתי ערים שכנות זו לצד זו יחיו ויתקיימו כל אחת תחת הנהגה תואמת. ואם עדיין מבקשים לקיים עיר מעורבת, אנא חיזרו כמה צעדים אחורה. הביאו את העיר לאיזון דמוגרפי. עצרו את הבניה החרדית מכל אותן סיבות ידועות, רמה סוציואקונומית, תעסוקה, חינוך, תרבות וכו'. השלימו את הפער ותנו עדיפות לאומית בעיקר לאוכלוסיה חילונית (בעיית חוק? ניתן להתגבר עליה) ורק אחרי איזון דמוגרפי, ניתן לקיים כאן עיר מעורבת.

נושאים: הפרדה, השתלטות חרדים, בית שמש, הגירה שלילית
נוף העיר, עיר מקסימה שהוקמה בשפלת יהודה ו'נחטפה' בידי המימשל לטובת החרדים
נוף העיר, עיר מקסימה שהוקמה בשפלת יהודה ו'נחטפה' בידי המימשל לטובת החרדים
נוף העיר, עיר מקסימה שהוקמה בשפלת יהודה ו'נחטפה' בידי המימשל לטובת החרדים
נוף העיר, עיר מקסימה שהוקמה בשפלת יהודה ו'נחטפה' בידי המימשל לטובת החרדים
הכי טובים, הכי מעודכנים:
הורידו עכשיו ב-Google Playהורידו עכשיו ב-AppStore
תגובות הגולשים:
בניגוד לאחרים, דעתכם חשובה לנו! כתבו:
דירוג: